Vigtigst af alt, at montere vinterdæk. Helårsdæk er et alternativ, men så skal man være indstillet på at lade bilen stå derhjemme den nat, det har sneet meget. Eller på jobbet den dag, det har sneet meget.
Vigtigst af alt, at montere vinterdæk. Helårsdæk er et alternativ, men så skal man være indstillet på at lade bilen stå derhjemme den nat, det har sneet meget. Eller på jobbet den dag, det har sneet meget.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

5 lette trin til vinterklar bil

Du kan faktisk klare vinterklargøringen af bilen i løbet af et par timer. Det er alt, du skal investere for at sikre dig, at bilen starter efter den første nattefrost og er sikker efter vinterens første sne.

Af Flemming Haslund
Klar til start hver morgen

Til den omhyggelige vinterklargøring skal du bruge følgende:
1. Motorolie til at toppe op
2. Kølervæske til at toppe op
3. Sprinklervæske til at toppe op
4. Frostmåler til kølervæsken
5. Isfjerner på spray og/eller isskraber
6. Låseolie til låsene
7. Silikone til gummilister
8. Køkkenrulle – eller klud

Nej, vi er ikke meget for det. Men vi ER gået over på vintertid, der er ikke længe til jul – du kan godt mærke, hvor det bær henad, ikke sandt? For at være sikker på, at motoren springer i gang hver morgen, for at være sikker på ikke at ryge i grøften og for at være sikker på at kunne se ud ad ruderne, er det ikke nu, men nu, du skal invester lidt tid i vinterklargøring af bilen.

Følg denne 5-punkts-guide, og du har klaret det på et par lørdag-eftermiddags-timer.

1. Hvis du ikke kan åbne døren, er det hele jo lige meget. Derfor skal dørlåsene have låseolie, der sikrer, at nøglen kan gå i. Og dørlisterne skal have silikone, så dørene kan åbnes.

2. Du skal kunne se ud ad ruderne. Sørg for at have både isspray og isskraber klar i handskerummet – for ruderne skal ikke skrabes rene med dankortet. Top op med sprinklervæske, der kan tåle 20 frostgrader eller mere. Og sprinklervæske må koste, hvad den koster. Det er alt for farligt ikke at holde ruderne tilstrækkeligt rene. Og det ødelægger hele sprinklersystemet at hælde vand på.

3. Motoren skal passes. Så selvfølgelig skal der kølervæske på – og selvfølgelig skal der fyldes op til kanten. Men kan væsken i køleren klare tilstrækkelig lav temperatur? Tjek med en frostmåler. Hvis det mindste tvivl om målesikkerheden – spørg på værkstedet.

4. Når du alligevel er nede i motorrummet, bør olien lige tjekkes. Træk pinden. Tør den af med en klud eller et stykke køkkenrulle. Stik pinden ned igen og op – står olien helt op til mærket? Hvis ikke er det vigtigt at toppe op med korrekt motorolie. Tjek i instruktionsbogen hvilken olie, der er den rigtige. Eller spørg på tanken.

5. Det vigtigste: Bilen skal monteres med vinterdæk. Hvis du ikke allerede har et sæt liggende klar, er det nu, du skal investere i din sikkerhed. Moderne helårsdæk er et alternativ; men vælg kun den løsning, hvis du kan lade bilen stå derhjemme den morgen, det har sneet meget hen over natten. Eller på arbejdet – hvis det har sneet meget i løbet af dagen.

Ruderne skal aldrig skrabes rene for is med dankortet. Sørg for at have isfjerner og/eller -skraber parat i bilen. Foto: Joakim Søgaard.
Ruderne skal aldrig skrabes rene for is med dankortet. Sørg for at have isfjerner og/eller -skraber parat i bilen. Foto: Joakim Søgaard.
Top op med sprinklervæske – og husk at tjekke, hvor mange frostgrader den kan tåle. Mindst -20 grader er et must. Foto: Joakim Søgaard.
Top op med sprinklervæske – og husk at tjekke, hvor mange frostgrader den kan tåle. Mindst -20 grader er et must. Foto: Joakim Søgaard.

Publiceret: 26. Oktober 2017 14:26
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112