Vi tester den adaptive fartkontrol på en Alfa Romeo Giulia. Amerikanske undersøgelser viser, at biler med systemet er involveret i over 40 procent færre køre-sammen-ulykker end biler uden systemet.
Vi tester den adaptive fartkontrol på en Alfa Romeo Giulia. Amerikanske undersøgelser viser, at biler med systemet er involveret i over 40 procent færre køre-sammen-ulykker end biler uden systemet.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Adaptiv hvad for noget?

Den adaptive fartkontrol er øjeblikkets vigtigste sikkerhedsudstyr, idet det nedsætter risikoen for sammenstød. Miniguiden her forklarer, hvad adaptiv fartkontrol er, hvad det kan og hvordan man bruger det

Af Flemming Haslund
Førerassistenter

Automatisk nødbremse: System, der fungerer ved lavere hastigheder – typisk bytrafik
Adaptiv fartkontrol: System, der også fungerer ved høj hastighed

En af de store overskrifter i bilverdenen lige nu er ”førerassistenter,” ét ord, der dækker forskellige former for elektronisk sikkerhedsudstyr, der ”assisterer føreren” i bestræbelserne på at undgå uheld og ulykker.

Den mest udbredte førerassistent lige nu er den automatiske nødbremse; et system, der sikrer, at bilen kan bremse af sig selv, hvis bilen foran pludseligt bremser op. Systemet virker mest effektivt ved lav hastighed i bytrafik. I dag kan stort set alle biler fra mini-klassen og op fås med denne førerassistent.

Adaptiv fartkontrol

En anden førerassistent er systemet med navnet adaptiv fartkontrol – eller adaptiv cruisecontrol, som nogle siger. Adaptiv fartkontrol et lidt vanskeligt ord for et system, der kan forhindre sammenstød ved højere hastigheder.

Den adaptive fartkontrol kan følgende: Systemet kan sikre, at bilen holder en konstant hastighed. Systemet kan selv bremse bilen ned i hastighed, hvis den forankørende sænker hastigheden. Og nok så vigtigt: Systemet kan bremse bilen helt ned. Og netop hér er den store sikkerhed: Adaptiv fartkontrol kan være med til at forhindre uheld og ulykker, hvor en bil kører op bag i en anden.

Det kan gøres under kørslen: Tryk på en knap på rattet; så er den adaptive fartkontrol aktiveret.
Det kan gøres under kørslen: Tryk på en knap på rattet; så er den adaptive fartkontrol aktiveret.

Sådan gør du

Sådan anvender du adaptiv fartkontrol: Med en finger aktiverer du systemet – tryk på knap på rattet, og bilen holder den hastighed, den kører i det øjeblik, du aktiverer systemet. Vil du kører hurtigere eller langsommere, kan du justere på en knap.

Bilen holder så netop denne hastighed. Bilen kan køre hurtigere og langsommere, alt efter hvor hurtigt bilen foran kører. Og her kommer så det vigtige: Din bil bremser ned, hvis bilen foran gør det. Når bilen foran accelerer op, gør din bil det også.

Du kan til hver en tid afbryde systemet ved bare at træde på bremsen; du har altså stadig kontrol over bilen, og kan reagere pr. refleks.

Mange biler i Golfklassen – altså fra 175.000 kr. - og op fås med adaptiv fartkontrol, nogle versioner har systemet som standard, til andre systemet købes til som ekstraudstyr. De billigste systemer koster omkring 5.000 kr. ekstra.

Den adaptive fartkontrol er aktiveret: bilen bremser af sig selv ned til samme hastighed som bilen foran – om nødvendigt bremser bilen helt op.
Den adaptive fartkontrol er aktiveret: bilen bremser af sig selv ned til samme hastighed som bilen foran – om nødvendigt bremser bilen helt op.

Publiceret: 03. November 2017 11:13
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt