Husk sommerdæk før afrejse

Hvis du gerne vil sætte sikkerheden i højsædet, skal du skifte til sommerdæk, inden du kører på ferie. Sommerdæk er udviklet til at køre på solvarme veje og sikre, at bilens køreegenskaber er i top på den varme asfalt. Mange danskere kører sydpå ned til de varmere himmelstrøg, hvor vejbanen er endnu mere varm end herhjemme. Læs med her og få at vide, hvorfor sommerdækkene er så vigtige.

Tænk sikkerhed

I Danmark ligger det største fokus på at få skiftet til vinterdæk om efteråret. Og det er naturligvis også vigtigt. Men sommerdækket er ligeså vigtigt. Det mangler stadig en del bevågenhed, at der er sikkerhedsaspekter forbundet med at skifte til sommerdæk, når vejret bliver mildt og træerne springer ud. Det, de færreste billister tænker på, er, hvor stor tillid vi sætter til de fire ret små flader, som dækkenes kontakt med vejbanen udgør. Kontaktfladerne er hver især nogenlunde på størrelse med en håndflade. I gennem disse fire punkter skal bremse-, styre-, og accelerationskræfterne overføres og i regnvejr skal vandet drænes af vejbanen.

Tjek testen af sommerdæk

Mange sommerdæk er ganske gode på tør vej. Det er på den våde vejbane sommerdækket skal vurderes. På FDM’s dæktest for sommerdæk 2019, kan man se, hvilke der topper. Der er desværre ofte størst fokus på om dækket støjer og, hvor lang levetid dækket har. I testen af sommerdæk tæller støjen fra dækket kun 10 %, hvorimod dækkets vådvejsegenskaber vægter 40 %. Det er naturligvis, fordi det rent sikkerhedsmæssigt er vigtigere, at dækket står godt fast på en våd vej end, at det er støjsvagt eller kan holde længe.

Hvad er reglerne for sommerdæk?

Der er ingen særlige regler for sommerdæk i Danmark og de omkringliggende lande. Der er regler for, hvornår man skal skifte til vinterdæk, men sommerdæk kan man kører med, når det ikke karambolerer med reglerne for vinterdæk. Så skal du kører på sommerferie skal du først og fremmest tænke på, om de sommerdæk, du har på bilen, er sikre nok og kan klare den lange tur.

Undersøg dækkenes mønsterdybde inden afrejsen

Derfor skal du tjekke din bils dæk, inden du kører af sted. Er de ved at være slidt ned til en mønsterdybde på 3-4 millimeter allerede inden afrejsen til Sydeuropa, vil de være tæt på at være nedslidte, når du når destinationen. Det betyder, at dækkene ikke vil kunne bortlede vandet fra de voldsomme regnskyl, man kan komme ud for i løbet af sommeren og i det hele taget ikke står så godt fast på vejbanen, hverken i en køre- og bremsesituation.
Tip: Få billige sommerdæk hurtigt før ferie på Quickpot.dk – Læs mere på hjemmesiden her.

Kør med en sikker mønsterdybde

Faktisk falder dæks egenskaber markant efterhånden som de nedslides. Ved en fart på 125 kilometer i timen har et dæk, som er nedslidt til 4 millimeter kun 11 procent kontakt med en regnvåd vejbane. Så selvom lovkravet siger, at et dækmønster må slides helt ned til 1,6 millimeter, er det ikke anbefalelsesværdigt. Det kan være decideret farligt. FDM anbefaler en minimumsgrænse på 3 millimeter. Til sammenligning har helt nye dæk en mønsterdybde på 8 til 9 millimeter.

Har dækkene skader?

Du skal også kigge dækkene efter for skader, inden du kører af sted mod de varmere himmelstrøg. Når du kører med høj hastighed i lang tid og i en tungt lastet bil, vil temperaturen indeni dækket stige. Har et af dækkene en svaghed kan belastningen få dækket til at revne og i værste fald føre til, at dækket eksploderer. Se også efter i bilens instruktionsbog i forhold til dæktryk. Når en bil er tungt lastet skal dækkene have et højere dæktryk. En bonus både for dig og miljøet er, at det sparer brændstof, når dæktrykket er korrekt. Det betyder jo noget over en lang strækning.