Sådan holder du dig fit med en crosstrainer

Masser af motion og en sund livsstil er nøglen til et langt liv og en god livskvalitet. Det er bredt accepteret i dag. Sundhedsstyrelsen anbefaler en halv times motion pr. dag som minimum.

Men det er altså kun et absolut minimum. Det kan måske forhindre dig i at blive et tidligt offer for de hyppigste livsstilsygdomme, hvis du ellers lever sund. Men så heller ikke mere. Hvis du vil være fit og smidig indtil pensionsalderen, skal du gøre meget mere. Så skal du træne, og det skal være regelmæssigt.

Der findes utallige muligheder for god træning. Der findes også mange fantastiske redskaber der kan hjælpe dig med at træne bestemte muskelgrupper og til bestemte formål.

Crosstraineren er i en klasse for sig selv. Den er en kombination af hele tre fitnessmaskiner: en stepmaskine, et løbebånd og en motionscykel.

Tre maskiner i en

Crossfit træning er meget alsidig. En crosstrainer træner hele kroppen på en gang. Jo flere af kroppens muskler der er aktive på samme tid, jo mere bliver også dit kredsløb trænet. Crossfit træning er derfor særlig velegnet til konditræning.

Det, der gør crosstraineren speciel, er ikke kun dens alsidighed. Den er også designet til at være skånsom. Mange træningsmaskiner kan gå hårdt over led og ledbånd. Dine muskler kan normalt holde til mere belastning end dine ledbånd eller led. Derfor kan nogle fitnessmaskiner relativ nemt overbelaste led og bånd. 

Skader på ledbånd og led behøver ikke være spektakulære for at være alvorlige. Selv relativ mindre overbelastninger kan, igennem længere tid, medføre kroniske skader.

Du skal næsten være fysioterapeut eller træningsekspert for at kunne forudse og afværge den slags skader. Men en god og smart maskine hjælper også.

Effektiv men skånsom

En crossfit maskine leverer en effektiv, men skånsom træning. Belastningen justeres trinløs.

Der er også taget højde for at alle bevægelser er cirkelformede. Cirkelformede bevægelser medfører en langt blidere kinetisk belastning af led og muskler. Belastningen sker nemlig aldrig abrupt, men støt stigende og faldende, ligesom i en sinus kurve.

Træning skal også være sjov

Den mest effektive træning er ikke meget værd, hvis den opleves som for alvorlig. Træning skal være sund, skal holde dig fit og i god form. Men det skal også være sjovt. Hvis det kun er alvor, mister du nok snart lysten.

Flet gerne nogle sjove aktiviteter i din hverdag, gerne i forbindelse med din træning. Hvis disse aktiviteter tilmed holder dig i bevægelse, er det endnu bedre. Så kan de endda blive en del af dit fitness program.

Slap af med beer pong

Også afslapning er vigtig. Træning skal ikke blive til en besættelse, så er det ikke længere sund. Et beer pong bord sørger for underholdning. Beer pong er et drukspil, hvor det gælder om at kaste en lille bold i et af modstanderens ølkrus på et beer pong bord. Det krus hvor bolden lander i, skal så tømmes. Det går selvfølgelig aldrig tørt for sig.

Men der er ingen tvingende årsag til at bruge øl til beer pong. Du kan lige så godt gøre det med sodavand eller kærnemælk. Alt efter smag og behag, så længe det er sjovt.