Skab den gode arbejdsstemning

Forskning viser, at du er langt mere produktiv, hvis du trives på din arbejdsplads. Faktisk er medarbejdere hele 12 % - i nogle virksomheder endda 37 % - mere effektive, hvis de føler sig tilpasse på arbejdspladsen.

 

Plej relationen til dine medarbejdere

Der er ingen tvivl om, at glade mennesker er mere effektive. Det er nu også videnskabeligt bevist, at det faktisk hænger sådan sammen. Derfor er arbejdsglæde noget du som enten medarbejder eller arbejdsgiver bør sætte på dagsordenen. Det kan gøres på mange måder og handler i bund og grund om at vise, at du værdsætter dine medarbejdere. For på den måde føler de sig set og hørt og er langt mere tilbøjelige til at tage lidt tunge eller hårde opgaver. En god måde at vise dette er for eksempel ved at investere i en personalegave til dine medarbejdere.

 

En anden god måde at vise din velvilje overfor dine medarbejdere på, kan være ved at arrangere en firmaudflugt for afdelingen. Det er en måde, hvor I kan komme hinanden ved, ved at komme væk fra arbejdspladsens omgivelser. Det giver også større mulighed for faktisk at knytte bånd og måske endda venskaber. Personalegaver kan også bidrage til det, hvis du giver noget større eller måske mere personligt til hver af dine medarbejdere. Et gavekort til en webshop vidner om en upersonlig og hurtig gave, der bare skal overstås.

 

Derfor er det vigtigt at du tænker dig grundigt om før du sætter en udflugt, en fest i værk eller investerer i personalegaver til hele kontoret. For dine medarbejdere kan mærke, om der er lagt tanke bag indsatsen eller om det blot er en form for forpligtigelse, der skal fuldføres. Og der er altså mange måder, hvorpå du kan vise din tilfredshed med dine medarbejdere for at styrke den gode relation. Det fører nemlig til større arbejdsglæde, hvis man kan lide sin kollegaer.

 

Den gode personalegave

Det er altså ikke nødvendigvis nogen nem sag at finde den rette personalegave, hvis du gerne vil udvise omtanke. For det er dét dine medarbejdere tænder på, når de modtager gestussen. Men her kan man som leder eller arbejdsgiver nemt komme til kort, hvis det skal være gennemtænkt. Og der er altså ikke nogen skam i at hente hjælp, rådgivning eller vejledning til hvordan du gør det bedst!

 

Der er nemlig folk, der har specialiseret sig i at imødekomme arbejdsgiveres ønske om at forkæle deres medarbejdere. De kender mange forskellige målgrupper og véd lige nøjagtigt, hvad der passer til håndværkeren, og hvad der passer til konsulenten. Det er nemlig ikke nødvendigvis de samme personalegaver, der passer til forskellige medarbejdere. Men finder du det rigtige, kan det medvirke til højere arbejdsglæde. Og højere arbejdsglæde boner som sagt ud i produktivitetsstatistikken med mange procent. Så stiller du en lækker snack til rådighed for at øge den gode stemning, giver det også et tydeligt resultat.

 

Så længe du gør dig umage, er det godt nok. Det vil dine medarbejdere uden tvivl sætte stor pris på.