Sådan yder du god kundeservice

God kundeservice er altafgørende, hvis du vil sikre dig glade og tilfredse kunder, som handler hos din virksomhed igen og igen. Noget af det, der virkelig kan skræmme kunder væk, er, hvis de føler sig dårligt behandlet. Og det kan blive dyrt for din virksomhed. Rygtet spredes nemlig hurtigt – hvad enten det er via anmeldelser på nettet eller folk, der deler deres erfaringer mund-til-mund med hinanden. Her får du gode råd til, hvordan du leverer kundeservice i topklasse.

Levér god service hver gang

Det kan måske lyde banalt, men du skal yde god kundeservice hver evig eneste dag. God service skal være en del af din virksomheds DNA og ikke bare noget, I gør en gang imellem. Der må simpelthen ikke være smuttere, når det kommer til den gode service. Det handler om altid at finde den bedste løsning for kunden. Ved at yde god service hver eneste dag til enhver kunde, kan din virksomhed skille sig ud fra mængden af virksomheder med en gennemsnitlig kundeservice. På den måde kan du adskille dig fra dine konkurrenter ved at levere sublim kundeservice hver gang.
 

Hold hvad du lover


Det er altafgørende, at du holder, hvad du lover over for dine kunder. Kundeloyalitet hænger ikke på træerne, så hvis ikke du holder dine løfter, vil du hurtigt miste kunder. Hvis du for eksempel har lovet at ringe tilbage til en kunde, så sørg for guds skyld for at få det gjort. Det fylder måske ikke meget for dig på en travl arbejdsdag, men du kan godt regne med, at der sidder en skuffet kunde, som har ventet på et opkald hele dagen, hvis du glemmer det.


Du bør dog ikke love mere, end du kan holde. Lad være med at love en masse, som du i sidste ende ikke kan nå eller ikke har mulighed for at indfri. Det vil igen bare give skuffede kunder. Det er langt bedre at love lidt mindre og så overgå kundens forventninger i stedet for, hvis det viser sig, at du kan levere mere, end du har lovet. Ved at holde hvad du lover, opbygger du tillid til kunden, og det giver større kundeloyalitet på længere sigt.

Sørg for en god kommunikation

En god kommunikation til dine kunder er nok det vigtigste punkt af alle. Uden en god kommunikation kan der opstå misforståelser, og kunden kan let føle sig overset eller dårligt behandlet. Her gælder især den gode gamle regel om, at kunden altid har ret. Selv hvis der opstår uoverensstemmelser, så sørg for at kommunikere i en ordentlig tone, og forsøg at se det fra kundens perspektiv.

En del af den gode kommunikation er, at kunden nemt kan få fat i jer – og gerne på flere forskellige måder. En sikker vej til at miste kunder er, hvis de skal hænge i kø i evigheder i røret for at få hjælp til et lille problem. Derfor skal kunden gerne kunne kontakte jer både på telefon, mail og optimalt også via en chatfunktion på jeres hjemmeside. En god service er at oplyse kunden om, hvor lang ventetiden cirka er på telefon og chat, eller hvornår kunden kan forvente at få svar på en mail.

Vær professionel, og find løsninger

Du skal altid anerkende kundens problemer og må aldrig sige, at ting ikke kan lade sig gøre (medmindre der er tale om helt urimelige krav). Det handler om at finde hurtige løsninger på en professionel måde, så kunden altid føler sig værdsat. Her kan du lade dig inspirere af gottfred.dk. Det er en handelsvirksomhed, som vægter loyale og tilfredse kunder højt. De har blandt andet vedtaget 10 gyldne regler for samarbejdet med deres kunder, som sikrer, at kunderne altid får professionel, hurtig og imødekommende rådgivning. Hvis du følger rådene i denne artikel, er du godt på vej til at blive en sand mester i god kundeservice.