Elbil leverer strøm til borgerne

Frederiksberg Forsyning har en flåde varebiler på el, som om aftenen leverer strøm til Frederiksberg-borgerne. Regulær indtjening for forsyningsselskabet. Men mindst lige så smart er det, at bilerne koblet på V2G aldrig løber tør for strøm

Af
Af Flemming Haslund

Frederiksberg Forsyning i Frederiksberg Kommune nær København har de seneste halvandet år haft en flåde på 10 elektriske varebiler kørende.

Den overordnede idé var oprindeligt at tjene penge til kommunen, idet elbilerne efter dagens opgaver parkeres i forsyningens gård og derefter leverer el tilbage til kommunens elnet til glæde for borgerne.

Netop på dette tidspunkt er der særligt stort strømforbrug – elkomfurerne kører og senere på aftenen er det kaffemaskinerne og tv-apparaterne.

Når det samlede forbrug af el herefter falder, lades de elektriske varebiler så op, så de har præcist så megen strøm på næste morgen, som det er ønsket. Flåden af el-varebiler holder så ”optankede” og klar til dagens opgaver, som jo oftest er kendte, hvorfor bilerne kan lades op med præcis den mængde strøm, der er behov for.

Japansk system i Danmark

Salg af el, mens bilerne holder stille, er penge i kassen, oplyser forsyningen. Men den faktiske erfaring med systemet har vist en fordel mere: Systemet har sikret, at elbilerne fra Frederiksberg Forsyning faktisk aldrig kører tør for strøm. Således er et af elbilernes største problemer elimineret.

Det intelligente delesystem er udviklet af den japanske bilfabrik Nissan, og bilerne på Frederiksberg er da også den japanske kassevogn med navnet E-NV200. De er koblet op på Frederiksbergs elforsyning via et system kaldet V2G, der er forkortelsen for ”Vehicle 2 Grid,” altså køretøjet til elnet.

Frederiksberg Forsyning oplyser ikke det præcise regnskab, men siger dog, at de rent faktisk tjener penge på at sælge elektricitet til elnettet.

En Nissan E-NV200, der kører som servicevogn for Frederiksberg Forsyning. Den ser almindelig ud; men det er den ikke.

En Nissan E-NV200, der kører som servicevogn for Frederiksberg Forsyning. Den ser almindelig ud; men det er den ikke.

Dybt dernede i hullet ligger den så, Nissans elmotor til kassebilen E-NV200.

Dybt dernede i hullet ligger den så, Nissans elmotor til kassebilen E-NV200.

V2G – helt kort

1. V2G er forkortelsen for Vehicle to grid – på dansk køretøj til net, underforstået elnet.
2. Idé: At parkerede elbiler med overskydende strøm kan levere strøm tilbage til elnettet for at aflaste det under spidsbelastning (typisk om aftenen).
3. Elbilen kan så lades op igen, når elnettet har kapacitet (typisk om natten).
4. Selvfølgelig kun, hvis det er planlagt at elbilen skal stå stille så længe.

Publiceret 26 March 2018 14:28

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV