Kan en Jaguar fange en Tesla?

Ny Jaguar. Som altid en fryd for øjet. Men det mest betydningsfulde ved den nye Jaguar I-Pace er i realiteten noget helt andet; nemlig rækkevidden og pladsen på bagsædet. Vi er til verdenspremiere på den nye, engelske elbil

Af
Af Flemming Haslund

Ny Jaguar. Ny SUV. Ny elbil. Det er jo hele tre ting på én gang – det går aldrig godt. Eller?

Om historien om den nye Jaguar I-Pace vitterligt kommer til at gå godt, kan jo kun tiden; eller rettere salgstallene vise. Men meget tyder på, at Jaguars satsning kommer til at gå godt, konstaterer vi her ved verdenspremieren i Oslo af alle steder.

For det første bevæger hele biludviklingen sig i retningen elbil. Se bort fra de smalle danske salgstal; elbilen kommer for alvor. Dernæst er Jaguar med til at sætte standarden med bilens data. På muskelsiden med en effekt på 400 hk og et moment på 700 Nm. Og på ”power-siden” – og det er jo nok så vigtigt – med disse to afgørende tal: Rækkevidden er 480 km efter den hidtil mest realistiske WLTP-norm, mens opladningstiden er 100 km pr. kvarter med en 100 kW kviklader, som Jaguar formulerer det.

Med andre ord en time, hvis man starter opladningen, når det fortsat er strøm tilbage, og man springer de sidste procent over.

Premiere

Vi møder I-Pace til premiere-festivitas i Oslo uden mulighed for at køre så meget som en meter i bilen. Men vi konstaterer tre andre afgørende egenskaber ved at ”prøvesidde,” I-Pace, når vi nu ikke kan prøvekøre I-Pace. Det ene er den generelle stemning i kabinen. Luksus-materialer og den helt rigtige lyd, når man smækker døren. Det er den der dybe, bastante lyd. Dernæst kørestillingen: Sædet griber på en gang fast og blødt om kroppen, hvorefter hænderne rækker ud efter rattet. God oplevelse her; kørestilling som i en sporty luksusbil.

Men den store overraskelse kommer på bagsædet: Vel er bilen udefra forholdsvis lille; men her på bagsædet er nærmest oceaner af plads! Hvor kommer al den plads fra? Fra motorrummet faktisk. Husk på, at I-Pace er en elbil, hvis frontmotor fylder nærmest ingen ting i sammenligning med en 400 hk's forbrændingsmotor. Den sparede plads er brugt til kabineplads, der især kommer bagsædefolket til gode.

Så efter en aften i Oslo: Tesla er ikke alene i spidsen for hurtige elbiler. Og i pipeline lurer både Porsche og Audi.

Forholdsvis kort og forholdsvis bred er typisk for den nye elektriske Jaguar. Set i drone-perspektiv er det helt tydeligt.

Forholdsvis kort og forholdsvis bred er typisk for den nye elektriske Jaguar. Set i drone-perspektiv er det helt tydeligt.

Et kig ind i det nye Jaguar-univers: Lækre sæder, inspirerende rat og i øvrigt læder så langt øjet rækker.

Et kig ind i det nye Jaguar-univers: Lækre sæder, inspirerende rat og i øvrigt læder så langt øjet rækker.

Jaguar I-Pace

Type: Helt ny bil fra det engelske bilmærke. Karrosseri som en SUV, udelukkende elmotorer.
Motorer: Elmotor ved forakslen, elmotor ved bagakslen.
Effekt: 400 hk.
Moment: 700 Nm.
Præstationer: 0-100 km/t: 4,8 sek., topfart: 200 km/t
Rækkevidde: 480 km
Ladetid: 15 min. pr. 100 km (ved 100 kW ladeeffekt)
Pris: Fra 740.880 kr.

Publiceret 26 March 2018 14:28

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV