Jo, nærmest absurd rummelig

Årets Bil i Danmark, Peugeot 3008, har en storebror med navnet 5008. Men 3- eller 5008 er ikke det spændende – det er derimod den enorme plads i den store

Af
Af Henrik Nordstrøm Mortensen

Ny 5008 fra Peugeot. Solid, moderne og tilpas anderledes. Jeg elsker virkelig kabinen, der har et præg af et tætomsluttet cockpit, mens designsproget på en og samme tid er en sammensmeltning af Citroën og Volkswagen.

Hvad der yderligere er med til at løfte er listen over standardudstyr, som blandt andet omfatter automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel, vejbaneassistent og blindspot-warning – altså advarsel mod noget i den binde vinkel.

5008 fås både med diesel og med benzin. Her tester vi den 1,2-liters turboladede benziner med 130 hk, der er okay, så lang tid man ser bort fra forbruget, der i denne test lander på 13,9 km/literen mod de 19,2, den er opgivet til.

Men det måske mest interessante ved Peugeot 5008 er kabinen – måden man kan indrette den på, ligesom den nærmest er absurd rummelig med 2150 liter, når både sæderække to og tre er lagt ned. Samtidig kan sæderække to skydes frem og tilbage. Det er ingen nyhed, men selv etablerede systemer kan ødelægges, hvis de ikke er tænkt igennem. Det er de her, og det er tilsvarende nemt at rejse den tredje sæderække, hvor pladsen er godkendt.

Underligt rat

Den syvpersoners franskmand har også et godt kort at spille, når det handler bilens infotainmentsystem. Menuerne er nogenlunde at finde rundt i; mange af informationerne spiller godt sammen de digitale instrumenter bag rattet – der jo, som en indskudt bemærkning fortsat er i det her skrumpede format, der har kendetegnet Peugeot i nogle år nu.

Rattet ser måske lidt underligt ud, og det kræver tilvænning og en del justering, inden man sidder korrekt i forhold til speedometret.

Sammenlagt leverer Peugeot en velstøbt bil med 5008, som man efter nogle få dage virkelig kommer til at holde af. Charmerende er måske nok et misvisende ord, for her er Peugeot ikke helt, hvad mærket har været, men det er som om, at Peugeot virkelig vil tages seriøst – hvilket virker, når man tænker på titlerne Årets Bil i Europa til både 308 i 2014 og altså 3008 i 2017.

Typisk Peugeot – et lille rat, et efter manges mening for lille rat. Men efter kort tid vænner man sig til det. Glimrende instrumentering.

Typisk Peugeot – et lille rat, et efter manges mening for lille rat. Men efter kort tid vænner man sig til det. Glimrende instrumentering.

Plads til syv, hvis det skal være, og hvis de to bageste sæder er slået ned nærmest oceaner af plads – f.eks. til en cykel, der er klappet sammen.

Plads til syv, hvis det skal være, og hvis de to bageste sæder er slået ned nærmest oceaner af plads – f.eks. til en cykel, der er klappet sammen.

Peugeot 5008

Testbil: 5008 Allure
Motor 1,2 liters benzin, 3 cyl. med turbo.
Ydelse: 130 hk ved 5.500 omdr./min.
Max. moment: 230 Nm ved 1.750 omdr./min.
Acc. 0-100 km/t. 10,7 sek.
Forbrug 19,2 km/l (målt: 13,9 km/l).
CO2: 120 g/km.
Tophastighed: 188 km/t.
Udvalgt standardudstyr på Allure: Automatisk nødbremsesystem, advarsel mod front kollision, aktiv træthedsovervågning, vejbane-assistent, skiltegenkendelse og 8 tommer infotainmentsystem.
Priser:
5008 fås fra 283.990 kr. 
Testet model koster 405.990 kr.

Publiceret 04 April 2018 14:39

SENESTE TV