Ny Ford trækker sikkerhedskortet

Ny Ford Focus maser sig fra eftersommeren ind, hvor der er tæt trængsel: Ny mellemklassebil med mange førerassistenter og raffinerede motorer. Rammer nærkamp med f.eks. Volkswagen og Peugeot

Af
Af Flemming Haslund

De første billeder er netop vist. De første danske journalister (… og det er også os) kører den i slutningen af juni. Og den er ude hos de danske forhandlere hen på sommeren.

Sådan er køreplanen for den fra bund til top nye Ford Focus, som Ford-folkene selv understreger. Det forstår vi nu så godt, når vi ser de officielle billeder af den nye Blå Oval i Golf-klassen. For den er mildest tro mod sig selv; ingen kan være i tvivl om, at her kommer en Focus. Og vi tør godt allerede nu gætte på, at nogle vil kritisere den nye bil for at ligne den gamle for meget.

Focus 2018 baserer sig også på en nyudviklet platform med navnet C2, der låner teknologi fra den nuværende Focus RS. Det mere end noget andet tyder på, at et absolut Focus-kendetegn er flyttet med over i den nye; de sporty køreegenskaber.

I kabinen er der vitterligt ryddet op. Både den snart gamle Focus og dens lillebror Fiesta fik mange høvl for at have et rodet interiør. I den seneste Fiesta er der ryddet op, det samme sker med den Focus '18.

Der er dog masser af andet nyt end platformen og kabinen. Listen over nyheder i forhold til den tidligere generation er lang, men nogle af hovedlinjerne handler om assistentsystemer, dataopkobling og dansk lyd med B&O Play.

Under frontklappen

På det danske marked fås Focus '18 med den mange gange prisvindende 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor med 100 eller 125 hk, men den nye 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor tilbydes med 150 hk. Fords 1,5 EcoBlue-dieselmotor fås med 120 hk.

Med til at holde brændstoføkonomien oppe og CO-udledning nede er Fords nye system til frakobling af nogle af cylindrene noget af tiden, der for første gang bruges til en 3-cylindret motor.

Med til at holde CO2 nede er endvidere en ny gearkasse. Focus lokker med en 8-trins automatgearkasse.

Endnu intet om priserne på den nye Ford. Men den nuværende Focus fås fra 210.000 kr. og den direkte konkurrent, Volkswagen Golf fra 195.000 kr.

Focus er både en hatchback og som her en stationcar. Klar til DK til eftersommeren.

Focus er både en hatchback og som her en stationcar. Klar til DK til eftersommeren.

Helt ny bil med kan man sige endnu nyere kabine – mere overskuelig, pænere at kigge på.

Helt ny bil med kan man sige endnu nyere kabine – mere overskuelig, pænere at kigge på.

Ford Focus 2018 – fem forbedringer

1. Ny platform – bedre køreegenskaber, større sikkerhed
2. Mange fører-assistenter – større sikkerhed
3. ”Renere” kabine – pænere at kigge på, lettere at overskue
4. Cylinder-frakobling – længere på literen
5. 8-trins gearkasse – længere på literen

Publiceret 12 April 2018 12:50

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV