SUV’en, der flytter grænser

De popper op fra alle hjørner lige nu, SUV’erne. De fleste mere eller mindre som alle de andre – men her er én, der flytter grænserne for, hvor velkørende en bil af denne type kan være: Den nye BMW X2

Af
Af Flemming Haslund

Nyeste nye i SUV fra det tyske bilmærke BMW er bilen her, X2. X'et fortæller jo, at nyheden er en del af tyskernes SUV-familie, der jo i sin tid startede med kæmpen X5.

X2 er bilen, der bryder grænser; både BMW's egne og hele biltypens: For X2 er i særklasse den mest sporty af samtlige SUV'er på BMW's program og blandt alle SUV'er.

Køreren sidder lavt

Først og fremmest er kørestillingen som i en sedan. Køreren sidder lavt og rækker hænderne frem til et højt placeret, omtrent lodret rat. Og bilens måde at bevæge sin hen over asfalten: X2 ligger fladt, X2 krænger på ingen måde SUV-agtigt, X2 er retningsstabil ved enhver hastighed. Så der er ikke det mindste SUV over den nye tyskers måde at køre på. Det er dérfor, X2 på det nærmeste er en eksplosion i sporty køreegenskaber.

Det var præcist, hvad vi konstaterede om det nyeste X fra München efter de første par kilometer. Så med udsigt til at bryde grænser, være en, som vi siger, ”eksplosion” i køreegenskaber, kræves en ekstraordinær test: Vi stikker sydover og indtager den tyske Autobahn for at finde ordene, der dækker X2 som langtursbil.

Med det samme den lange, lige asfaltstrækning åbner sig foran køleren, er der mulighed for at prøve højfarts-kræfterne og -stabiliteten. Med en 2-liters benzinmotor er der så rigeligt at gøre godt med, og 200 km/t er ingen opgave for en X2. Faktisk bliver den ved på den nordlige side af de 200 – dog ikke helt så letløbende.

Den metallicgrå tysker er den hidtil laveste SUV. Det mærkes tydeligt her på Autobahn; for der er stabilitet præcist så effektivt som i mere ”almindelige” og dermed lavere biler. Det er nyt. Det er en af egenskaberne, der gør X2 velegnet til de lange stræk. Helt tilsvarende med kørestilling og ikke mindst sæderne, der tager behageligt om kroppen. Rigelig motor, stor stabilitet og effektive sæder: Det er kombinationen, der skaber en af de store cruisere.

Om førerpladsen i den nye BMW X2: Perfekt arbejdsplads slet og ret. Her med tykt læderrat og sæder med lækkert alcantara.

Om førerpladsen i den nye BMW X2: Perfekt arbejdsplads slet og ret. Her med tykt læderrat og sæder med lækkert alcantara.

BMW X2 – helt kort

Motorversioner: 2,0 turbodiesel og 2,0 turbobenzin
Ydelse: fra 140 hk til 231 hk
Moment: fra 190 Nm til 450 Nm
0-100 km/t: 6,7 til 9,6 sekunder
Topfart: 205 til 237 km/t
Forbrug: 16,4 til 22,2 km/l
Pris: fra 442.780 kr. til 727.280 kr.

Publiceret 26 April 2018 11:14

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV