...men er den for blid at se på?

Volkswagen skruer voldsomt op for Polo GTI, der nu har 200 hk. Men uden spoilere og fartstriber er den måske en anelse blid at se på. Er den måske for blid? Ud på asfalten for at finde svaret

Af
Flemming Haslund

BILTEST GTI’ernes GTI er for mange VW Golf med de tre bogstaver. Fordi Mk I-udgaven fra 1976 var den første af sin art og definerede GTI’en som typen. I dag er Golf GTI der stadig, og efter manges opfattelse er den fortsat typens state of art. Men nu kommer der et rungende MEN – med tiden er Golf GTI blevet rasende dyr; fra 470.000 kr.

Det åbner nye muligheder under en Golf GTI. Mange har set det, ikke mindst Volkswagen selv, der nu skruer voldsomt op for farten i Polo GTI. I nyeste udgave har den en 2-liters motor med 200 hk og to af de afgørende tal i GTI verdenen er herefter 6,7 for accelerationen til 100 km/t målt i sekunder og 237 for topfarten målt i km/t.

Tyskerne kører den traditionelle opskrift med stor motor i motorrummet. Og dermed går Poloens 4-cylindrede, 2-liters turbomotor mod den downsizing-teknik, som mange andre kører, tydeligst vist af Ford, der nu lancerer den direkte konkurrent, nemlig Fiesta ST, der også producerer 200 hk, men fra en 3-cylindret motor på 1,5 liter. Så dét er jo downsizing.

Ikke en Golf

Så er der læder mellem hænderne. GTI med GTI-rat og -sæder.

Så er der læder mellem hænderne. GTI med GTI-rat og -sæder.

Uanset Polo GTI’s fortrin vil mange sikkert møde den lille tysker med præcist denne anke – og det siger, eller rettere SAGDE jeg også. Men efter denne test ser jeg anderledes på Poloen.

På asfalten beviser Polo GTI, at den vitterligt ER en af de hårde, når den bliver brugt hårdt. Pludseligt er det klart, at den flytter sig hurtigt, og at den styrer skarpt ind i sving, der jo er en afgørende GTI-egenskab. Og en gimmick man aldrig glemmer, når man først har hørt den: Ved mange omdrejninger skrifter den gear med den der frække turbo-fløjten fra virkeligt oppumpede turbomotorer.

Men når man kører med blød speeder, er Poloen mild som et lam. Og om Polo-motoren ligefrem er gammeldags, fordi den ikke er downsizet? Kommende ejere kan hæfte sig ved, at den 3-cylindrede og dermed principielt mere moderne konkurrent, Ford Fiesta ST faktisk bruger mere benzin.

Volkswagen Polo GTI

Type: Hatchback med frontmotor, forhjulstræk

Motor: 2,0 R4 med turbo

Effekt: 200 hk

Acc. til 100 km/t: 6,7 sek.

Forbrug: 16,9 km/l

CO2-udslip: 134 g/km

Pris: 280.294 kr.

Publiceret 08 August 2018 00:00