Henrik Fisker siger, at han regner med at kunne præsentere en ny batteritype i 2023, der skal kunne præstere 825 km på en opladning – en opladning, der til gengæld kun varer ét minut.
Henrik Fisker siger, at han regner med at kunne præsentere en ny batteritype i 2023, der skal kunne præstere 825 km på en opladning – en opladning, der til gengæld kun varer ét minut.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

De nye biler på elektronikmessen

CES i Las Vegas er ubestridt verdens største elektronik-udstilling. I takt med at de førerløse biler bliver mere og mere almindelige, fylder de firehjulede stadigt mere på showet

Af Flemming Haslund

CES 2018 dækker bilfremtiden ad to strenge; CES præsenterer nye, konkrete biler, der ofte præsenteres om kort tid. Og CES præsenterer fremtidig teknik, der oftest venter noget længere fremme i kalenderen.

Den på mange måder største nyhed blandt biler på dette års CES var nærmest dansk. Det er Henrik Fisker, der er på banen igen. Fisker slog sit navn fast som formgiver af Aston Martin Vantage og meldte sig senere ind i fremtiden med sit eget bilmærke, Fisker og modellen Karma, hvis hybridteknologi dog helt og holdent blev overhalet af egentlige elbiler.

Men i 2016 etablerede danskeren et nyt firma, der på CES 2018 holdt verdenspremiere på danskerens nyeste, elbilen Fisker Emotion.

Det interessante ved Fisker Emotion er dens rækkevidde og ladetid. Fisker oplyser, at Emotion kan klare 650 km på en opladning, men nok så interessant er, at man på bare ni minutter kan lade op til de næste 200 km.

Kineserne er altid fremme i elbil-skoene – også på CES. Et nyt firma med navnet Byton viste i den amerikanske spilleby konceptbilen Byton SUV. Firmaet står på resterne af det ellers så opreklamerede Faraday. Måske Byton med sit elegante design og noget mere realistiske præstationer har en chance.

På vej til Danmark

I 2020 lancerer Mercedes en ny A-Klasse. Allerede på dette års CES kunne man se, hvor det bærer henad. Konceptbilen EQ A er dybest set det næste tyske A. Ny kabine med flere og større skærme, men også overraskende teknik: To elmotorer forstås – én til hver aksel – i alt 272 hk.

Endnu tættere på produktionsvirkelighed er en række nyheder fra Korea; Hyundai viste to fremtidsbiler, nemlig brintbilen Nexo og Kona Electric. Begge biler er klar til at blive introduceret herhjemme i 2019. Også fra Korea er jo Kia, der viste konceptbilen Niro EV.

Men CES kan meget mere end ”bare” vise nye biler.

Showet peger længere frem i tiden og viser teknik så fremtidsrettet, at det endnu ikke er i produktion, og da slet ikke findes i biler, der kan købes.

To af bilverdenens førende leverandører af al form for elektronik er de tyske firmaer Bosch og Continental. Begge var som en selvfølgelig i Las Vegas, og begge viste teknik, der gør bilfabrikker i stand til at bygge og lancere førerløse biler.

Konkret i nær fremtid er Boschs visioner for ”smart cities,” mens helt konkret er et Bosch-system til smartere parkering. Det skal være slut med at lede efter parkeringspladser: Tyskerne tilbyder såkaldt community-baseret parkering i op til 20 amerikanske byer fra 2018.

Normalt viser Toyota jo nye biler – men på dette års CES holdt noget af en overraskelse, denne – ja, japanerne siger selv selvkørende butik.
Normalt viser Toyota jo nye biler – men på dette års CES holdt noget af en overraskelse, denne – ja, japanerne siger selv selvkørende butik.
Så bli’r det ikke mere seriøst: Se hvordan en ny robot kan skænke øl med sikker ”hånd” og den helt rigtige mængde skum.
Så bli’r det ikke mere seriøst: Se hvordan en ny robot kan skænke øl med sikker ”hånd” og den helt rigtige mængde skum.
En schweizisk tuner, Rinspeed, viste denne raffinerede, selvkølende og selvfølgelig elektriske bus.
En schweizisk tuner, Rinspeed, viste denne raffinerede, selvkølende og selvfølgelig elektriske bus.
Publiceret: 11. Januar 2018 13:48
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112