Så bliver det vist ikke ret meget mere Danmark: En rød, firelænget gård, en flagallé med Dannebrog og en Skoda stationcar. Bilens præstationer og forbrug: 8,5 sek. og 216 km/t samt 113 g/km og 23,3 km/l.
Så bliver det vist ikke ret meget mere Danmark: En rød, firelænget gård, en flagallé med Dannebrog og en Skoda stationcar. Bilens præstationer og forbrug: 8,5 sek. og 216 km/t samt 113 g/km og 23,3 km/l.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Den absolutte danmarksbil

Skoda Octavia Combi – rigelig plads og endnu mere i stationcar-versionen, komfortable køreegenskaber, nu også med sikkerhedsudstyr og et helt igennem fornufts-image. Måske den bedste bil til familien Danmark

Af Flemming Haslund
Skoda Octavia Combi – helt kort

Skoda Octavia – tjekkernes bil i Golf-klassen. Findes som 5-dørs hatchback og 5-dørs stationcar. 
Benzinmotor fra 1,0 liter og diesel fra 1,6-liter.
Priser: Benzin fra 214.000 kr. og diesel fra 278.000 kr.
Plus
Komfort
Kørestilling
Udstyr
Fornufts-image
Minus
Usikkerhed om brugtværdi for diesel

Dér holder den med sin nye front og nu med sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse. Den kan bryste sig af at hav et helt igennem fornufts-image. Og med god plads – ikke mindst her i stationcarversionen – og på alle måder komfortable køreegenskaber er den nye Skoda Octavia den absolutte danmarksbil.

Skoda Octavia, både i den femdørs hatchback-udgave, og den vi tester her, den femdørs stationcar, er en bil uden egentlige fejl. Måske vil nogle pege fingre af den nye udgaves forlygter – men vi er her over i ren smagssag. Andre vil måske pege på køreegenskaberne, fordi Octavia på ingen måde opfører sig sporty end sige sjovt i sving. Men nøgternt vurderet er der intet at komme efter: Octavia kører stabilt og sikkert, affjedringen er komfortabel, endda meget komfortabel.

Bag rattet i Skoda Octavia: Typisk bil fra den store Volkswagen-familie; det vil sige med en perfekt førerplads. Sæderne er store og støtter kroppen helt oppe fra skuldrene, ned over lænden og helt ud til knæene.

Nødbremse

Octavia 2017 har den store pakke af førerassistenter inkl. den automatiske nødbremse. Dertil advarsel mod ”noget” i den blinde vinkel. Som ekstraudstyr kan også fås den adaptive fartkontrol – et sikkerhedssystem, der kan holde hastigheden, selv bremse ned, hvis bilen foran sænker farten eller bremser op. Og den adaptive fartkontrol kan af sig selv accelerere op igen, når der atter er plads foran.

Mange bilmærker har dette system – bilerne fra Volkswagen Group inkl. Octaviaen her er blandt de bedste, fordi systemet er dygtigt til at læse trafikken foran.

Netop denne Octavia kører med en 150 hk's dieselmotor – frisk bil, der gerne vil overhale og i øvrigt ikke har svært ved at holde en høj rejsefart. Lige nu falder mange brugte dieselbiler dog i ekstra meget i pris, hvorfor det på mange måder kan være en fordel at overveje en Octavia med benzinmotor. Mærkets 1,4-motor på benzin yder det samme, nemlig 150 hk, og koster cirka 25.000 kr. mindre. Benzineren går dog ikke nær så langt på hver liter brændstof.

Octavia som stationcar – rummelig kabine med op til 1.740 liter bagage, når bagsædets ryglæn er slået ned.
Octavia som stationcar – rummelig kabine med op til 1.740 liter bagage, når bagsædets ryglæn er slået ned.
Et sted mellem nydelig og pæn kabine - og dens funktion er til et rent 12-tal.
Et sted mellem nydelig og pæn kabine - og dens funktion er til et rent 12-tal.

Publiceret: 31. August 2017 13:43
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112