Børn, der leger atletikkonkurrence på den nye atletikbane ved Gentoftehallen. Privatfoto
Børn, der leger atletikkonkurrence på den nye atletikbane ved Gentoftehallen. Privatfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DET GODE LIV: Forældre afgør børns fysiske aktivitet

Har du en doven teenager, der sidder på sit værelse og spiller computer hele dagen? Så kan du faktisk gøre en forskel

Af Camilla Grønnegaard Christoffersen, indehaver af Sundhedsværkstedet
Sundhedsstyrelsens anbefalinger til fysisk aktivitet for børn og unge:

Vær fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.
Mindst tre gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.
Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Det er forældrene, der spiller en afgørende rolle for deres børns valg af fysisk aktivitet. De er centrale som rollemodeller og kan derfor direkte motivere og støtte deres børn til at være mere fysisk aktive.

Det viser en ny rapport, som Syddansk Universitet (SDU) har udarbejdet for Sundhedsstyrelsen.

Forældres uddannelsesniveau, holdninger, overbevisninger, egen adfærd og støtte til deres børn har også stor indflydelse på børns holdninger og adfærd til fysisk aktivitet.

Der er samtidig en dokumenteret effekt mellem fysisk aktivitet, indlæring og trivsel, og derfor er det væsentligt, at forældre gør deres for at øge børn og unges fysiske aktivitet.

For nylig kunne vi i Det Gode Liv læse, at flere unge har hovedpine og mange timers forbrug af elektroniske tablets og deraf uhensigtsmæssig siddestilling giver spændinger i nakke og efterfølgende hovedpine. Også her var anbefalingen, at sport eller anden fysisk aktivitet kan være med til at afhjælpe spændingerne.

Den gode rollemodel

Mange forældre har en hverdag med lange arbejdstider, stressende arbejdspres og deraf manglende energi til at agere rollemodel med den rigtige adfærd og holdninger.

Det kan være en udfordring at agere fysisk aktiv rollemodel, når man kommer hjem efter en lang arbejdsdag med tunge bæreposer i hænderne, og sofaen har en utrolig stærk tiltrækningskraft.

Så hvordan kan du hjælpe dit barn til at blive mere fysisk aktiv, hvis du ikke selv kan ikke finde den store motivation til bevægelse, eller hvis du har et barn, der ikke har lyst til at bevæge sig?

Børn, der leger atletikkonkurrence på den nye atletikbane ved Gentoftehallen. Privatfoto
Børn, der leger atletikkonkurrence på den nye atletikbane ved Gentoftehallen. Privatfoto

Øverst på listen

Gode undskyldninger er der nok af, og det kan være en udfordring at finde tid til motion og bevægelse i en travl hverdag, men ligesom med andre aspekter i livet skal daglig aktivitet prioriteres for at blive en realitet.

Spørgsmålet er hvor meget tid, der reelt skal bruges? Det er os voksne, der skal drive indsatsen til at begynde med og bære ansvaret.

Børnene skal opleve, at beslutningen om fysisk aktivitet skal føres ud i livet. De skal se, hvordan adfærd og holdning understøtter hinanden, så man ikke siger et og gør noget andet.

Fysiske aktiviteter skal prioriteres på linje med andre dagligdags gøremål, og det kan være en hjælp at skrive fysisk aktivitet ind i ugekalenderen, således at det er en aftale i familien.

Gør det sjovt

I stedet for at se fysisk aktivitet som noget, der skal overstås, så fokuser på, hvad det at lave noget sammen kan give jer som familie.

Det udvikler børns sanser at være aktive og giver dem en bedre kropsforståelse og balance. Hvis de samtidig synes, det er sjovt, bliver det nemt aktiviteter, de har lyst til at gentage.

Lader du dem være med til at bestemme, hvad I skal lave, bliver de både inspireret og synes, det er sjovere. Hvis du for de mindre aldersgrupper tænker leg ind i aktiviteten, er der en god chance for succes.

Motion i en travl hverdag

Det kan være en rigtig hyggelig stund, hvis man om morgenen kan gå til børnehave eller skole sammen med sit barn. Det er en god start på dagen, hvor I både får bevæget jer og talt sammen.

I skal sandsynligvis gå hjemmefra tidligere end I plejer, men det er sjældent, at man fortryder en gåtur.

Andre aktive forslag kan være at danse i stuen, hvor man skiftes til at vælge musik og danser på forskellige måder som i kongens efterfølger eller krabbedans.

Eller I kaster en bold til hinanden, mens man siger et ord, der starter med et aftalt bogstav. De større børn kan købe ind, cykle til aktiviteter og ellers hjælpe til i hjemmet, som at slå græs, støvsuge eller gå med hunden.

I weekenderne, hvor der i de fleste familier er mere tid, kan I med fordel sætte tid af til at være aktive sammen. Det kan være en god idé at tænke fysisk aktivitet, som noget, der skal foregå udenfor hjemmet og dermed undgå, at dagen forsvinder ind i de gamle rutiner.

De fleste børn synes, at det er sjovt at konkurrere, så små konkurrencer, hvor man ser hvem der eks. kan ligge på tæerne og på underarmene i længst tid, lave hop hen over hinanden, mens man ligger i planke, eller tæller sving med et sjippetov, vil være sjovt for de fleste.

Mange gange er det de voksne, der skal slippe kontrollen og søge i børnehøjde. Til gengæld er gevinsten ofte grin og sjov sammen med børnene.

Det kan altså være nemmere at tænke små aktiviteter ind i hverdagen af små intervaller af 10 minutter og nyde de små pauser og tid sammen.

For at nå de anbefalede mængder af fysisk aktivitet, er det naturligvis også vigtigt, at børn er aktive i skolen og har evt. sportsaktiviteter i fritiden.

Det er dog op til forældrene at være den aktive rollemodel, støtte og motivere børnene til at være fysisk aktive og få en sund krop.

Publiceret: 06. Marts 2017 09:30
Leveret af Villabyerne
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen.dk

ANNONCER
Se flere
Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt
ERROR: Macro disqus is missing!