Coworking - væn dig til ordet, for det er nemlig det, der kendetegner fremtidens arbejdsplads. Modelfoto: AdobeStock

Coworking - væn dig til ordet, for det er nemlig det, der kendetegner fremtidens arbejdsplads. Modelfoto: AdobeStock

Fremtidens arbejdsplads: Fleksibel og fyldt med netværk

Fremtidens arbejdsplads ændrer sig, og allerede nu skyder flere og flere såkaldte coworking spaces frem. Her er netværksdelen og sparring på tværs af faggrænser i fokus

Af
Helene Holm Stolle

Arbejdsmarkedet er ved at ændre sig drastisk, det viser alle tendenser. Det er især den teknologiske udvikling, der forandrer typerne af de forskellige jobs, vi kender i dag. Det tvinger virksomhederne til at tænke anderledes. En rapport fra Tænketanken Cevea viser, at 'næsten 900.000 danske jobs vil forsvinde indenfor de næste 20 år', skrev worksome.dk i juni måned 2018, og i en podcast samme sted gjorde fremtidsforsker Louise Fredbo Nielsen det klart, at udviklingen betyder, at der er sket et opbrud med lønmodtagerkulturen. "Den er ikke bare døende, den er allerede stendød", lød hendes dom. En konsekvens af det er, at en større og større del af arbejdsstyrken bliver freelancere.

Selvom tendensen dog nærmest kun lige er begyndt, har den allerede sat gang i et behov for nye arbejdspladser. De nye freelancere ønsker nemlig ikke altid at sidde og arbejde alene derhjemme, derimod søger de nye fællesskaber - på tværs af faggrænser, sektorer, firmastørrelser og beliggenhed. En tendens, der har fået det sigende navn coworking hæftet på sig - og i dag ser man den bølge rulle sig ud ikke bare i gammelkendte kontorfællesskaber men også i deciderede professionelle coworking spaces, der udover at tilbyde et fleksibelt arbejdsmiljø som oftest også byder på lækker indretning og en høj grad af service, hvor især netværksdelen er i fokus.

Vi oplever, at det især er den fleksibilitet, der er ved at leje sig ind et coworking-miljø, der tiltaler virksomhederne.

Men det er langt fra kun den enlige freelancer, man finder i de nye arbejdsmiljøer. Flere etablerede virksomheder har nemlig også fået øjnene op for coworking-miljøet. Det oplever Malthe Vad og Jesper Lodberg, der står bag WorkShareG0, WSG, der netop tilbyder moderne coworking spaces flere steder i Nordsjælland og København.

"Vi oplever, at det især er den fleksibilitet, der er ved at leje sig ind et coworking-miljø, der tiltaler virksomhederne. Her kan man fokusere hundrede procent på sit arbejde i et professionelt miljø fyldt med æstetik og et givende arbejdsmiljø, for vi sørger for alt praktisk", fortæller Jesper Lodberg og understreger, at de korte bindingsperioder, der generelt er kendetegnende for coworking-miljøerne, også tiltaler mange virksomheder.

"I dag ved man aldrig, hvordan markedet ser ud, og derfor er det velkomment i mange virksomheder ikke at binde sig i store, dyre lejemål i lange perioder".

Det billede er det samme hos HeyLobby.com.

"Mange af de største virksomheder flytter dele af deres kontorer ud på kontorfællesskaber. Det bunder i et behov fra medarbejderne for mere fleksibiliet og agilitet i forhold til arbejdsstedet. Work-from-anywhere kulturen kommer hastigt drevet af millenials. Samtidig giver kontorfællesskaber virksomhederne mulighed for at få mere fleksibilitet ind i deres omkostningsstruktur og reducere deres langtidsleje forpligtelser. For mange virksomheder giver det mening, at kunne have et hovedkontor i udkanten af byen til en lavere husleje, og så supplere med adgang til kontorfællesskabsagtige faciliteter inde i byen for de medarbejdere, som bor, eller ofte har møder der", skriver de på deres hjemmeside heylobby.com.

Cosy-corporate

Helt fra begyndelsen, da Malthe Vad og Jesper Lodberg startede WSG, har de haft en cosy-corporate mission - en drøm om at skabe et unikt rum, hvor det både er muligt at få individet og fællesskabet til at vokse ved at støtte hinanden i de fælles omgivelser.

"Vores mission med WSG er, at her er en ånd med 20 procent cosiness og 80 procent corporatestemning - folk er her jo primært for at drive deres forretning", fortæller Jesper Lodberg og understreger, at det er op til den enkelte, hvor meget man vælger fællesskabet til i et coworking-miljø.

Jesper Lodberg står sammen med Malthe Vad bag WorkShareGo. Pressefoto.

Jesper Lodberg står sammen med Malthe Vad bag WorkShareGo. Pressefoto.

"Det er jo helt frivilligt, hvor meget man deltager i fællesskabet i dagligdagen. Man kan opsøge det, hvis man vil, men man kan jo også lade være - men potentielt har man et kæmpe stort netværk lige ved siden af sig, når man er i et coworking-miljø. Vi gør en dyd ud af at få så mange forskellige virksomheder som muligt ind hos os, for netop at få skabt et givende netværk for vores kunder. Derudover arrangerer vi også morgenmad, vinsmagning og andre events, hvor virksomhederne får mulighed for at lære hinanden lidt at kende".

Ifølge Lokalebasen.dk er der i dag omkrig 50 deciderede coworking spaces i Danmark - og godt 450 af de mere velkendte kontorfællesskaber, og selvom fællesskabet er omdrejningspunktet begge steder, er der alligevel en forskel. De fleste kontorfællesskaber er nemlig i virkeligheden "nok nærmere et kontorhotel", fastslår heylobby.com og understreger, at kontorhoteller typisk udelukkende består af lukkede kontorer og så fællesfaciliteter som mødelokaler, reception, printer og rengøring.

Vigtige overvejelser

Som freelancer er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser over, hvilke behov man har for sit arbejdssted.

Hos Lokalebasen.dk kan man finde en tjekliste med 10 nyttige tips sammensat af magasinet NINEtoFIVE til, hvordan du finder et fællesskab, der bedst matcher dine behov.

Her lyder det første tip, at du skal gøre sig nogle grundige overvejelser over, hvor du vil arbejde fra - i forhold til din bopæl, kunder og samarbejdsrelationer. Men lige så vigtigt er det også, at du er skarp på dine behov - også når det gælder stedets indretning, netspeed og mindst lige så vigtigt, kaffen - er der kun en gammeldags kaffemaskine eller en lækker espressomaskine?

Endelig skal du også være klar på dit behov for netværk og social kontakt - hvilket ofte er en af hovedårsagerne til, at du som freelancer rykker ud fra hjemmet. En af de måske nok vigtigste paramter, der er værd at gøre sig tanker om, er økonomien, skriver Lokalebasen.dk.

Tænk på dine behov

1. Hvor vil du arbejde - beliggenhed i forhold til din bopæl, kunder og opgaver.

2. Hvad har du brug for - har du bare brug for et skrivebord eller også mødelokaler?

3. Give it a try - aftale en gratis arbejdsdag på stedet, så du oplever atmosfæren.

4. Er værktøjet i orden - Tjek stedets netspeed, printere, mødelokaler, stillerum og kaffeudvalget

5. Indretningen - kan du lide møblerne og farverne på væggen eller ej, mærk efter.

6. Netværksmiljøet - gør dig klart, hvad du har brug, inspiration og social kontakt eller decideret professionelt netværk

7. Tjek events-kalenderen - du kan profitere af de fællesarrangementer, der holdes

8. Plads til at vokse - har du ambitioner om vækst, så vær sikker på, at der er plads til det

9. Hvad betaler sig bedst - Tjek prisen for både månedsbetaling og dagspas

10. Bindinger - Tjek bindingsperioden det pågældende sted, du har i kikkerten Kilde: NINEtoFIVE

Publiceret 23 April 2019 22:43