Mikala Krüger er strategisk marketings- og kundedirektør for LinkedIn i Danmark og hjælper hver dag virksomheder med at målrette deres budskaber via data, så de præcis når den målgruppe, de ønsker at ramme. Foto: Helene Holm Stolle

Mikala Krüger er strategisk marketings- og kundedirektør for LinkedIn i Danmark og hjælper hver dag virksomheder med at målrette deres budskaber via data, så de præcis når den målgruppe, de ønsker at ramme. Foto: Helene Holm Stolle

Mikala Krüger: "LinkedIn kan gøre en forskel i virksomheders markedsføring"

En gang var LinkedIn en ren jobportal, men i de senere år har platformen udviklet sig til mere end det - den bruges nemlig til effektiv markedsføring

Af
Helene Holm Stolle

"Hvis der stadig er nogen, der tror, at LinkedIn udelukkende er en jobportal, så tager de fejl". Ordene kommer fra Mikala Krüger, og hun ved, hvad hun taler om, for til dagligt sidder hun med fingrene helt nede i LinkedIns mange data og hjælper virksomheder med at nå ud til de mennesker og virksomheder, de præcis ønsker og har behov for at ramme. Hun er nemlig strategisk marketings- og kundedirektør for netop LinkedIn i Danmark, der håndteres af AdColony.

Vi kan lave en helt unik målretning af det budskab, en virksomhed ønsker at komme ud med

Men tilbage til det med jobopslagene, for der var en gang, hvor det udelukkende var det, LinkedIn bestod af, men sådan er det ikke længere. Faktisk er det sådan, at der på LinkedIn i dag er 15 gange mere indhold end jobopslag.

"Det er en helt enorm udvikling, der har været de seneste år, og det betyder, at LinkedIn i dag er en levende platform med forskelligt indhold målretttet forskellige grupper af erhvervsaktive mennesker", fortæller Mikala Krüger og understreger, at man i dag både finder branchenyheder, rådgivning, kurser og decideret salg på LinkedIn, ligesom man selvfølgelig fortsat kan brande sig selv professionelt - og det kan godt betale sig at være aktiv på verdens største erhvervsplatform, alene i Danmark er der nemlig 2,5 millioner profiler på LinkedIn, og en million af dem er dagligt aktive derinde.

"Det vidner om, at der er noget at komme efter - både for virksomheder men også for den enkelte", siger Mikala Krüger og forklarer, hvorfor LinkedIn er et attraktivt sted for især B2B salg.

"Med de data vi kan trække, kan vi lave en helt unik målretning af det budskab, en virksomhed ønsker at komme ud med. Det kan simpelthen målrettes ikke bare på branche men helt ned på beslutningstager og meget andet, og det er virkelig effektiv markedsføring", siger hun og fortæller også, at visningsgraden på annoncer på LinkedIn er 85 procent, hvilket svarer til to gange højere end på almindelige sites.

Den digitale tillid

Med små 20 år bag sig - LinkedIn blev grundlagt tilbage i 2002 og officielt lanceret den 5. maj 2003 - har platformen sikret sig en solid plads i verdens erhvervsliv.

620 millioner mennesker/virksomheder fordelt over hele verden har en profil på LinkedIn, og sammenlignet med andre sociale platforme som Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat og Youtube kan LinkedIn bryste sig af være den, brugerne har mest tillid til.

I dag er der 15 gange mere indhold end jobopslag på LinkedIn

Det viser en opgørelse fra fra Business Insider Intelligence - en opgørelse, der både kigger på sikkerhed, legitimitet, fællesskab, brugernes oplevelse og relevans på platformen. Det eneste parameter, hvor LinkedIn lige sniger sig ned på en andenplads, er 'shareability' - altså evnen/relevansen af at dele opslag.

Målt i procent betyder det ifølge Business Insider Intelligence, at LinkdIn har 70 procents tillid blandt brugerne, mens tilliden til Facebook og Twitter ligger på henholdsvis 32 og 30 procent.

"Det er vi selvfølgelig ufattelig stolte af, for det er jo et udtryk for, at brugerne får værdi af at bruge os", siger Mikala Krüger og understreger, at det netop er hele missionen for LinkedIn; at forbinde verdens erhvervsfolk for at gøre dem mere produktive og succesfulde.

Publiceret 23 April 2019 22:12