Site manager for Solina Danmark Johnny Neergaard. Foto: Sara Ulrich Rasmussen

Site manager for Solina Danmark Johnny Neergaard. Foto: Sara Ulrich Rasmussen

Stilling

Frikalets ophavsmænd fejrer 100 års jubilæum

Solina Denmark, der ligger i Stilling, fejrede 100 års jubilæum 1. april

Af
Sara Ulrich Rasmussen

Stilling Det hele startede i 1919, da en tysker ved navn Willy Oschätzchen i Aarhus startede en lille virksomhed, der solgte tarme til slagtere. Han stod i spidsen for foretagendet indtil sin død i 1941, hvorefter hans søn overtog virksomheden, der forblev familieejet frem til 2003.

Virksomheden voksede, og det samme gjorde sortimentet, der først blev udvidet til også at omfatte krydderiblandinger. I 1972 kom produktet Frikalet på markedet - blandingen, der gør det lidt lettere at lave frikadeller, og som nok er kendt af de fleste danskere.

110 ansatte

I dag har virksomheden 110 ansatte og en årlig omsætning på omtrent 350 mio. kr. W. Oschätzchen Aarhus bliver stadig brugt som brandnavn, men ellers har virksomheden skiftet navn til Solina Denmark efter at være blevet solgt til en international koncern.

Og så er Aarhus blevet skiftet ud med Stilling, hvor produktion, udvikling og administration har været samlet siden 2013.

Solina Denmark er blandt landets førende leverandører af krydderiblandinger, marinader og andre ingredienser til slagtere, kantiner og industri, og det er ikke det hele, fortæller Johnny Neergaard, Site Manager for Solina Denmark.

"Vi har et totalkoncept, hvor vi også sælger emballage, tøj, sæbe og den slags. Kort sagt alt, hvad en slagter eller kantine har brug for."

Fremtiden for virksomheden ser lys ud, mener Johnny Neergaard. "Hvis man ser på udviklingen i den danske måde at spise på, så har vi fået mere travlt, og vi laver ikke så meget mad fra bunden."

Det giver plads til det, man kalder convenience, hvilket er færdigretter og retter, der er næsten færdiglavede, og som netop er den slags, som Solina Denmark leverer ingredienser til. "Der kommer meget mere convenience i fremtiden, og vi gør meget ud af at udvikle opskrifter til supermarkedskæderne," fortæller Johnny Neergaard. "Omkring 10 pct. af vores ansatte er i udviklingsafdelingen, og vi har også vores eget pilot plant, hvor kunder kan komme og hjælpe med at teste nye idéer."

Selvom Solina Denmark har sine rødder indenfor slagterverdenen, følger virksomheden med i udviklingen med at leve mere vegetarisk.

"Der er kommet et kæmpe marked for det. Ingen kød betyder ofte flere krydderier, og det er godt for os," siger Johnny Neergaard.

Også Frikalet er kommet med på trenden, da mærket sidste år kom med en vegansk farsblanding.

Bæredygtighed bliver også inddraget på andre måder.

"Vi arbejder med en bæredygtig emballageserie. Vi vil gerne lave emballage af genbrugsmaterialer, men det er faktisk svært at få fat i nok materialer til det. Vi er simpelthen ikke gode nok til at sortere vores affald herhjemme," fortæller Johnny Neergaard.

Jubilæet bliver fejret med en stor reception 2. april, hvor både medarbejdere og kunder kan få smagsprøver på nogle af de opskrifter, Solina Denmark har udviklet. Og det er ikke kun virksomheden selv, der har noget at fejre.

25-års jubilæum

Vibeke Oschätzchen, der er oldebarn af Willy Oschätzchen, arbejder i virksomhedens udviklingsafdeling og har været ansat i virksomheden siden april 1994. Dermed kunne hun fejre 25-års jubilæum samme dag.

Publiceret 24 April 2019 13:38