Dennis Bach Wormark er direktør og partner i Aarhus-virksomheden Texta, der holder til i Jægergårdsgade, som har til mål at blive Nordens første bæredygtige content-marketing bureau.

Dennis Bach Wormark er direktør og partner i Aarhus-virksomheden Texta, der holder til i Jægergårdsgade, som har til mål at blive Nordens første bæredygtige content-marketing bureau. Pressefoto

Genbrugsmøbler, autist-hjælp, kødløs madordning og slukket lys:

Aarhus-virksomhed vil være 100 procent bæredygtig

Med øje for FN's 17 verdensmål går content-marketing bureauet Texta efter at blive fuldstændig bæredygtige, og de håber at kunne inspirere andre i forsøget

Af
Anders Michaelsen

"Det, du ser her, er genbrugsmøbler," siger Dennis Bach Wormark, som vi sætter os til rette i mødelokalet. Møblerne er hentet i en virksomhed, der leverer genbrugte kontormøbler. Lyset er slukket, men forårssollyset fra tagvinduerne er i dag mere end tilstrækkeligt til at lyse det minimalistiske mødelokale op.

Dennis Bach Wormark er til dagligt direktør og partner i content-marketing bureauet Texta. "Nordens første bæredygtige content marketing-bureau" er den erklærede mission, og målet er at blive 100 procent bæredygtig.

"Vi vil gerne være det første firma i vores branche, så folk kan følge vores eksempel. Jeg har ikke hørt andre sige, de vil være det, og som har taget aktiv stilling. Vi gør det dog uden at løfte og pege fingre, vi vil bare gerne gå forrest og håber andre følger med," siger Dennis Bach Wormark.

Texta laver både strategi og tekstindhold til virksomheder. Virksomheden har vækstet med over 100 procent de sidste to år, er gået fra 20 ansatte til knap 50 og regner med en fortsat vækst, og den fortsatte vækst skal være bæredygtig.

Handler ikke kun om CO2

Ideen om at blive mere bæredygtig kom fra bestyrelsesniveau, og firmaet har skelet til FN's verdensmål for bæredygtighed.

"Bæredygtighed er ikke kun de her CO2-kvoter og madspild. Det er det også, det er de lavthængende frugter, men det handler også om mange andre ting. Vi skal vælge vores kampe, for rent drikkevand kan vi for eksempel ikke gøre noget ved. Vi udvælger nogle verdensmål, hvor vi rent faktisk kan gøre noget," siger Dennis Bach Wormark.

Tiltagene kan være alt fra ligeløn, ligestilling og bæredygtig økonomisk vækst, ansvarligt forbrug og produktion, samt ordentlige og meningsfulde jobs for medarbejderne.

"Det handler også om at hjælpe hinanden. Vi skal i dialog med et sted, hvor der sidder autister. Folk, der er rigtig dygtige, som godt kan sidde og læse korrektur, men som bare ikke har en chance for at komme ind på en arbejdsplads, fordi vi har så firkantet et system, som vi har. Vi har også talt om at tage en hjemløs ind som piccolo eller piccoline og på den måde hjælpe og inkludere. Dem kan vi godt tage imod, hvis vi er så rummelig, som vi siger, vi er. Så skal vi virkelig også 'walk the talk'," siger direktøren.

Win-win situation

Texta har fået virksomheden Zeal til at udarbejde konkrete tiltag, der gør, at bureauet bliver mere bæredygtige i forhold til FN's verdensmål. Klassiske bæredygtighedstiltag som delebiler, genbrugsmøbler, og at slukke for lys og computere, når man går, og en madordning uden kød er dog også noget, bureauet har tænkt sig at gøre sig i. Og det giver samtidig økonomisk mening.

”Vi kan allerede se, at vores kunder kan se værdi i det, og vi sparer jo penge, når vi nedsætter vores forbrug og vores driftsomkostninger. Eksempelvis sparer vi penge på møbler i stedet for at købe nyt hele tiden, som bidrager til en overproduktion, samtidig med vi kan tiltrække medarbejdere og kunder med en grøn profil. På bundlinjen er der noget for os, men det er også godt for naturen og miljøet. Det giver rigtig god mening for alle, så jeg forstår ikke, hvorfor flere virksomheder ikke gør det. Vi skal vænne os til at tænke cirkulær og ikke lineær økonomi. Alle vinder ved det," siger Dennis Bach Wormark.

Publiceret 04 June 2019 13:06