”Bilernes rækkevidde er måske begrænset, men perfekt til vores opgaver, som er lokal distribution, ” siger driftsdirektør Jesper Amsinck, Citylogistik Danmark.

”Bilernes rækkevidde er måske begrænset, men perfekt til vores opgaver, som er lokal distribution, ” siger driftsdirektør Jesper Amsinck, Citylogistik Danmark.

9 ud af 10 varebiler kører på diesel:Nu er el-varebilerne godt på vej

Alle taler om elektriske personbiler, men det vigtigste emne er trods alt elektriske varebiler – der kan sikre lokal emissionsfri distribution

Af
Af Carsten Teiner

varevogne Ligesom med elektriske personbiler er det i overvejende grad staten og offentlige myndigheder – og relaterede virksomheder, som investerer i de relativt dyre køretøjer.

”Vi tror på en øget interesse for el-varebiler blandt virksomheder,” siger salgschef Jytte Norden, Autonorden.

”Vi tror på en øget interesse for el-varebiler blandt virksomheder,” siger salgschef Jytte Norden, Autonorden.

For en normal kassevogn koster let 50 procent mere med eldrift end med dieselmotor – og det hænger ikke godt sammen med økonomien hos en håndværksmester.

Hos Citylogistik Danmark A/S har man valgt at have en stor flåde af el-køretøjer – faktisk begyndte man med en danskbygget elektrisk Kewett i efteråret 2013 i små lokaler i Valby – i år rundes 10 afdelinger i hele landet.

Kun lokal distribution

90 procent af bydistribution i dag er med dieselbiler. Men hos Citylogistik har hver afdeling elbiler i forskellig størrelse - samt en el-cargocykel til små opgaver.

”Vi har netop fået fem MAN e-TGE, som vi er meget glade for. Bilernes rækkevidde er måske begrænset, men perfekt til vores opgaver, som er lokal distribution. Bilerne skal ikke køre langt,” siger driftsdirektør Jesper Amsinck, Citylogistik Danmark.

Nedsættelse af trængsel er kongstanken i virksomheden. Når man leverer varer til en butik, tager man også brugt emballage med tilbage. Og man leverer ofte tidligt om morgenen, hvor der ikke er trafik – men med en el-varebil støjer man ikke. Samtidig leverer Citylogistik varer én gang om dagen – før fik butikken måske varer 10 gange om dagen.

”Det handler ikke om at skifte en dieselvarebil med en elvarebil – så er trængslen den samme. Firmaer skal skifte tankegang – og nøjes med leverancer af én bil. Vi arbejdet med B2B-løsninger. Så vores kunder er f.eks. butikker – og leverandørerne leverer deres varer til vores lagre, hvorfra vi distribuerer,” siger Jesper Amsinck.

Storleverandør

Flere og flere byer i Europa, inklusive København, vil have fossilfri varetransport til bycentre (også kaldet ”Last Mile” distribution).

Hos én af pionererne med elektriske varebiler, Nissan forhandler Autonorden, har man leveret ca. 50 af de 70 elektriske e-NV200 varebiler og minibusser, der er solgt i år til dato. Her er det i stor stil offentlige myndigheder og deres leverandører, der køber disse biler.

Udover flere kommuner med Københavns Kommune i spidsen har man f.eks. leveret til HOFOR, Metroselskabet, SAS, Falck og Post Norden. Men også til mindre virksomheder så som Genbyg A/S - Danmarks største byggemarked for brugte byggematerialer.

Lærte bilen at kende

”Vi købte en elektrisk Nissan e-NV200 for et par år siden – både for at vise vores grønne profil og for at give reklame til firmaet. Bilen har fungeret godt – og der har ikke været tekniske problemer,” siger Jesper Holmberg, medindehaver af Genbyg A/S.

Firmaets elvarebil er første generation af e-NV200 med lille batteri på 22 kWh, så rækkevidden er kun mellem 100- og 150 km - alt efter sæson. For at bruge bilen til en tur til Genbygs afdeling i Sorø, kræver det en ladestander i Sorø, men den er man ved at etablere.

”I begyndelsen var vi lidt nervøse for rækkevidden, men ret hurtigt lærte vi bilen at kende, så vi kunne planlægge turene. Vi vil gerne købe flere elbiler, men vi vil nok vente, til at der kommer en bil med en rækkevidde, så vi f.eks. kan klare opgaverne i Jylland. Det er dog sværest at køre på motorvej - så bruger bilen meget strøm, men bilen er perfekt f.eks. inde i København,” siger Jesper Holmberg.

Han tror, at mange firmaer vil skifte til el-varebiler. Det er fremtiden – og det er meget billigere at holde el-varebilen kørende end en dieselbil – ligesom med gaffeltrucks på Genbygs lager, hvor man har skiftet fra gas- til el-trucks.

Fortrolighed med elbilen

”Vi tror på en øget interesse for el-varebiler blandt virksomheder – ikke mindst blandt de virksomheder, som kører for offentlige myndigheder,” siger salgschef Jytte Norden fra Autonorden.

Sammen med direktør Benny Kornum og sælgerstaben i firmaet gør hun meget ud af instruere både køberne og brugerne af el-køretøjer – så kunderne forstår at bruge dem korrekt.

”Fortrolighed til el-bilerne er vigtig, og vi håber jo på, at brugerne ude i kommuner og virksomheder bliver så glade for at køre i elbil, at de selv en dag vil vælge en elbil som privatbil,” siger Jytte Norden.

Der har i mange år kun været få el-varebiler på markedet så som Nissan e-NV200 og Renault Kangoo Z.E. samt Iveco Daily og eludgaver af Citroën Berlingo og Peugeot Partner, men nu dukker flere op.

Senest har vi set VW eCrafter og MAN eTGE med 173 km rækkevidde. Senere i år kommer f.eks. Renault med deres Master Z.E.

I 2020 kommer Renault med eludgaver af Trafic (og dermed søstermodeller fra Fiat- og Nissan). Samtidig kommer Peugeot/Citroën (og dermed søstermodeller fra Opel og Toyota) også med eludgaver af alle deres varebiler - og Ford kommer med den første Plug-In Hybrid varebil.

I 2020 kommer Volkswagen med den elektriske ABT Transporter – og året efter med udgaven I.D. Buzz Cargo med op til 550 km rækkevidde.

Artiklen bringes i samarbejde med voty.dk

Publiceret 09 September 2019 00:00