En mikro fra Frankrig – en Peugeot 108 fra 2015 set til 69.800 kr.
En mikro fra Frankrig – en Peugeot 108 fra 2015 set til 69.800 kr.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Guide: Den kloge pendlerbil

En brugt Volkswagen up! til lige under 60.000 kr. Jo, det lader sig faktisk gøre. Så er du træt af tog og bus er her guiden til at købe brugt mikrobil uden risiko

Af Flemming Haslund
Brugte mikrobiler – tre eksempler

Peugeot 108
1,0-motor, 69 hk, fra 2015, 59.000 km – 69.800 kr.
Toyota Aygo
1,0-motor, fra 2011, 126.000 km – 44.900 kr.
Volkswagen up!
1,0-motor, 60 hk, fra 2010, 96.000 km – 56.900 kr.
Alle tre eksempler er set på bilbasen.dk

Har du langt til job og er træt af bus og eller tog? Så er en pendlerbil for mange det rigtige alternativ. Og er målet så billige pendler-kilometer som overhovedet muligt, er en mikrobil det oplagte valg – og endnu bedre en brugt mikrobil.

Men markedet har jo de senere år været oversvømmet med mikrobiler, der som nye kostede under og for manges vedkommende langt under 100.000 kr. Så hvilken skal det så være?

Forbrugerøkonom hos FDM, bilisternes organisation, Allan Skytte Christensen har et bud.

”Er du på jagt efter en pendlerbil, der er så billig som mulig, er mine forslag disse: Volkswagen up!, Toyota Aygo og Peugeot 108.”

”Men de mindste biler på markedet har jo ry for rent procentuelt at tabe meget; skal man derfor styre uden om dem?”

”Selv om mikrobiler måske procentvis har et stort værditab, er de så billige i indkøb, at deres værditab er behersket,” forklarer Skytte Christensen til jp.dk. ”Et eksempel: Køber man en mikrobil til f.eks. 85.000 kr. er der jo grænser for, hvor meget bilen kan tabe i værdi, uanset i hvor mange år man har den, og hvor mange km bilen kører,” pointerer FDM's forbrugerøkonom.

Langt på literen

Han peger på et par fordele mere: Mikroerne kører typisk langt på literen, og de er billige i både finansiering og forsikring.

Allan Skytte forklarer, at det er en god idé at vælge en brugt mikrobil, der er indregistreret før den 3. oktober sidste år – da trådte de nye bilafgifter i kraft. ”På den måde sikrer man, at bilen er på den lave lejeafgift.”

Allan Skytte Christensen understreger, at man skal sikre sig, at den brugte mikrobil ikke har nogle skavanker, og dernæst, at det er vigtigt, at den brugte bil er serviceret regelmæssigt – se stemplerne i servicebogen – og at den derfor er serviceret efter fabrikkens forskrifter. Endelig giver forbrugerøkonomen det tip, at man selv vedligeholder sin nye, brugte mikrobil omhyggeligt. Det bevarer bilens værdi bedst muligt, og det sikrer bedst muligt mod at den går i stykker.

En mikro fra Japan – en Toyota Aygo fra 2011 set til 44.900 kr.
En mikro fra Japan – en Toyota Aygo fra 2011 set til 44.900 kr.
En mikro fra Tyskland – en VW up! fra 2012 set til 56.900 kr.
En mikro fra Tyskland – en VW up! fra 2012 set til 56.900 kr.
Publiceret: 08. Februar 2018 13:29
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt