Den nye Ford Fiesta, når den bliver overdænget med udstyr. Pludseligt ændrer den navn og hedder nu Vignale til efternavn og får prisskiltet 199.500 kr.
Den nye Ford Fiesta, når den bliver overdænget med udstyr. Pludseligt ændrer den navn og hedder nu Vignale til efternavn og får prisskiltet 199.500 kr.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Luksus så langt øjet rækker

Lille bil med stor luksus. Sådan er den fornemste, men også dyreste udgave af den nye Ford Fiesta. Fed stil slet og ret, men prisen er så også 200.000 kroner

Af Flemming Haslund

Ups! Den koster jo 200.000 kr. Og det for en bil, der ikke er større end – lad os tage en Kia Rio, der kan fås fra 130.000 kr. eller en Seat Ibiza, der kan komme i indkørslen for 135.000 kr. Så de vil sælge en Fiesta i samme størrelse for 200?

Nå, faktisk kan man få en Fiesta i basisversion for 133.000 kr., så Ford som mærke er altså ikke helt ude i prisskoven. Forklaringen er, at det lige her handler om noget helt andet end ”vi vil være billigst!” – her handler det om stil, luksus og mere af begge dele så langt øjet rækker.

Den Blå Oval har valgt at give forskellige varianter af Fiesta deres selvstændige navne i stedet for bare en lille bogstavkode. Derfor hedder en sporty Fiesta ST Line og denne, den mest luksuriøse hedder Fiesta Vignale.

Ekstra

Men hvad får man så for de ekstra ret så mange penge? Mest en masse ekstra i kabinen, men lad os alligevel lette frontklappen. Dér ligger nemlig en hurtig udgave af Fords meget berømmede og mange gange præmierede (med en slags motorernes Oscar,) nemlig den 1-liters, 3-cylindrede turbomotor, der nogle gange yder 100 hk, andre gange 125, men her altså 140 hk. Så der er godt med kræfter under højre fod.

Og alligevel er det altså kabinens luksus, der for alvor skaber denne bil. Lækkert rat og store sæder, der vitterligt støtter kroppen. Dertil en stor skærm mellem sæderne plus de vigtigste førerassistenter. Så ja – luksus så langt øjet rækker.

Men det ændrer altså ikke et øjeblik på, at der ikke er mere plads på bagsædet, end der nu en gang er i en Fiesta. Der og lige præcis dér får Ford klø af bl.a. Seat Ibiza og Volkswagen Polo.

Så altså: Er Fiesta Vignale så pengene værd? Nej. Hvis det især er plads, man går efter, er Ibiza/Polo et bedre valg – eller en Ford Focus model ”flad” for at blive i familien. Men vil man forkæle sig selv med duften af læder, en frisk motor og ikke mindst et herligt styretøj – så tag Vignale.

På alle måder godkendt førerplads med store sæder, der støtter ryg, lænd og lår og et rat, der slet og ret er lækkert at gribe om.
På alle måder godkendt førerplads med store sæder, der støtter ryg, lænd og lår og et rat, der slet og ret er lækkert at gribe om.
Her kniber det så – pladsen på bagsædet. Præcist hvad bagsædeplads angår får den nye Ford klø af blandt andre Volkswagen Polo.
Her kniber det så – pladsen på bagsædet. Præcist hvad bagsædeplads angår får den nye Ford klø af blandt andre Volkswagen Polo.
Publiceret: 01. Februar 2018 14:56
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112