“Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor der ikke endnu er flere, der flytter til Fredericia. Jeg kan ikke få det ind i min knold,” siger Peter Kvistgaard. Han driver firmaet Kvistgaard Consulting og er også turisme- og oplevelsesforsker på Aalborg Universitet.

“Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor der ikke endnu er flere, der flytter til Fredericia. Jeg kan ikke få det ind i min knold,” siger Peter Kvistgaard. Han driver firmaet Kvistgaard Consulting og er også turisme- og oplevelsesforsker på Aalborg Universitet.

Ekspert:

Fredericias brand udvikler sig helt fantastisk

Snart vil folk stå i kø for at sole sig i Fredericia

Af
Peter Friis Autzen

“Det er helt fantastisk,” siger Peter Kvistgaard, der er turisme- og oplevelsesforsker på Aalborg Universitet og også driver firmaet Kvistgaard Consulting.
I sidste års Fremtidens Fredericia så han nærmere på Fredericias brand - altså den opfattelse, fredericianerne selv og andre har af byen.
Dengang var hans hovedbudskab, at Fredericia forsømte opgaven med at fortælle omverdenen om sine mange kvaliteter. Det er vi blevet bedre til siden, mener han.
“Det er ingen tvivl om, at fortællingen om Fredericia er ved at skifte karakter: I har erstattet et negativ historie med en positiv historie. Det er fedt. Og fredericianerne synes også selv, at det er fedt. Derfor taler de anderledes positivt om byen nu - både når de taler med hinanden, og når de taler med os udenbys folk,” siger Peter Kvistgaard.
Han er selv blevet begejstret for Fredericia.
“Jeg kan simpelthen ikke forstå, at der ikke er flere, der flytter til Fredericia. Jeg kan ikke få det ind i min knold,” siger Peter Kvistgaard, som dog på grund af sit arbejde bliver boende i Aalborg.

Innovations-diffusion

Blandt sociologer og branding-eksperter opererer man med et begreb, der hedder innovations-diffusion.
Det handler om, hvordan en udvikling sætter sig aftryk og bider sig fast i folk. Det sker i tre trin:
“Først får man fat i de tre--fem procent af befolkningen, der arbejder professionelt med de her ting. Det kan for eksempel være nørder som mig. I trin to følger den brede masse, altså 70-80 procent af befolkningen. Og til sidst kommer tredje fase med de mest langsomt-opfattende,” siger Peter Kvistgaard.
“Som jeg ser Fredericia, er I langt inde i fase nummer et. Det betyder, at fase nummer to snart er på vej. Og så vil det for alvor rykke sig for Fredericia,” siger han.
Fase nummer et er blandt andet på vej, fordi FredericiaC udvikler sig og ofte diskuteres i fagkredse som et godt eksempel på byudvikling. For eksempel ved at RealDania fremhæver Fredericia.
“Også Fredericia Teater markerer sig på en måde, der trækker i retning af fase to. Blandt andet i kraft af den store og gentagne mediedækning,” siger Peter Kvistgaard.
Han forudser, at udviklingen vil tage fart.
“Snart kommer modebranchen og laver photoshoots, fordi de kan se, at Fredericia er det cooleste sted.”

Brand og storbrand

Sidste års store brand på Fredericia Havn vil efter Peter Kvistgaards opfattelse ingen indflydelse få på Fredericias brand.
“Slet ikke. Det skulle da lige være på en positiv måde: Nu er noget brændt, og så kan vi jo lave noget nyt der. Men jeg tror slet ikke, at det er noget folk uden for Fredericia husker eller tænker på,” siger han.
Generelt er en bys brand noget, man kun kan ændre langsomt.
“Det tager lang tid - og netop derfor er der mange byer, der slet ikke orker at kaste sig ud i opgaven. Men I har grebet opgaven og er godt i gang med at løse den. Det er super spændende at følge med i. Måske er I ikke nået dertil endnu, at danskere andre steder i landet aktivt vælger at rejse til Fredericia. Men hvor byen før aktivt blev fravalgt, er der nu tale om, at den bare ikke aktivt tilvælges. Så det går den rigtige vej, og det går stærkt” siger Peter Kvistgaard.

Det, Fredericia er i gang med, har meget, meget lang rækkevidde
Peter Kvistgaard

Fre

Denne artikel bringes i forbindelse med Lokalavisen Fredericias tillæg 'Fremtidens Fredericia 2017'. I tillægget er der samlet en buket af historier om fremdrift, drømme, visioner og udvikling.

Find tillægget i postkassen eller klik på E-avis øverst på siden.

Publiceret 27 April 2017 11:30

SENESTE TV