Nu leger ReMoni med de tunge drenge

ReMoni, der tilbyder smart energiovervågning ved hjælp af kunstig intelligens, har holdt flyttedag

Af
Grethe Madsen

Grethe Bo Madsen

 

Fra en garage i Østbirk til industrikvarteret i Stilling. Start-up virksomheden ReMoni, der tilbyder smart energiovervågning ved hjælp af kunstig intelligens, har nået en ny milepæl.

 

Nu hedder naboerne Kamstrup og ETK, og virksomheden er klar til flere og større kunder og udvikling af nye måle-løsninger.

 

Virksomheden, der blev etableret i 2013 af forsker Bo Eskerod Madsen, bygger på en mission om at gøre det lettere for virksomheder at overvåge deres energiforbrug.

Fra sit arbejde som R&D specialist ved AgroTech havde han Bo Eskerod Madsen igen og igen oplevet, hvor vanskeligt og dyrt det er for virksomheder at måle og overvåge deres energi- og ressourceforbrug.

 

Vanskeligt, fordi der skulle skæres i eksisterende kabler, og dyrt fordi det krævede ekstern ekspertise.

 

Derfor var det som oftest kun de store industrifabrikker, der havde de fornødne ressourcer til kontinuerlig energiovervågning.

 

Ved hjælp af en kombination af komplekse matematiske modeller og kunstig intelligens har Bo Eskerod Madsen opfundet en række patenterede, trådløse sensorer, som ved at blive klikket fast uden på elkabler, vandrør eller fjernvarmerør kan måle energiforbruget langt mere nøjagtigt end dyr og omstændelig hardware.

 

Sensorerne opfanger energiforbruget, der sendes til ReMonis egen cloud-service, hvor de omregnes til alarmer i tilfælde af eksempelvis overforbrug eller læk.

 

Fordi ReMonis løsning er baseret på algoritmer og matematik, koster det kun en brøkdel af de eksisterende produkter på markedet.

 

I september sidste år gik ReMoni i produktion med med støtte fra EU og diverse vækstfonde.

 

Det betød at virksomheden, der består af 24 medarbejdere, i februar endelig kunne flyttede ud af 'garagen' i Østbirk, og ind i de nye og større lokaler i Stilling.

 

Og det hastede med flytningen, da de store kunder allerede har meldt sig, og efterspørgslen på ReMonis løsninger vokser dag for dag.

 

”Flytningen er et stort skridt for ReMoni. Nu har vi plads til at videreudvikle nye løsninger,” fortæller Bo Eskerod Madsen.

 

”I første omgang er løsningen målrettet målrettet virksomheder, fordi det er her problemet er størst. Med tiden forventer vi dog, at løsningen også blive udbredt til eksempelvis sommerhusejere og private hjem.”

 

”Forestil dig, at du modtager en mail, når dit vandrør er ved at være tæret, så du kan forhindre en vandskade. Eller at du får en mail, når din varmepumpe kører uregelmæssigt, så du kan sætte ind og undgå de ekstra udgifter,” uddyber han.

Publiceret 28 February 2018 11:45

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV