Tidligere Carlsberg-chef satser på voksen sodavand

Med base i det gamle Usserød Bryggeri vil Tuxen Brewing Company hæve ambitionen for læskedrikke

Af
Fred Jacobsen

“Jeg kalder det for voksent, fordi det er et autentisk produkt med fokus på gode og spændende smagsoplevelser. Det er lavet på friske frugter og krydderurter, er uden alkohol og økologisk.

Sådan beskriver 42-årige Thomas Tuxen de læskedrikke, han håber at kunne ramme et marked med.

Thomas Tuxen bor i Vedbæk og har lagt navn til Tuxen Brewing Company, der har lejet sig ind i bygningerne på Holmetoften i Hørsholm, hvor Usserød Bryggeri i sin tid holdt til. Herfra vil han “hæve ambitionen for læskedrikke” og producere 'voksne' sodavand og lemonader. Og efter næsten et kvart århundrede uden bryggerivirksomhed bliver der nu igen fyldt noget drikkeligt på flasker i det gamle bryggeri. Ikke øl, men alligevel er de historiske omgivelser i det gamle bryggeri vigtige for den nye brygmester.

“Jeg er vokset op i området og har i længere tid ønsket at drive min virksomhed i disse lokaler. Jeg brygger jo i og for sig også noget,” siger manden bag den ny aktivitet på bryggeriet, hvor der mellem 1993, da bryggeriet blev nedlagt, og nu kun har været noget saftproduktion, der kom i nærheden af, hvad stedet tidligere blev brugt til.

Læskedrikke er for børn

Han bruger betegnelsen 'voksen' helt bevidst for at differentiere sine læsedrikke fra det, man ellers kan finde på markedet. Meget af det er nemlig ikke særlig 'voksent', hverken i design, smag eller indhold.

“Mange læskedrikke er groft sagt sukkervand lavet til børn: Alt for sødt, fyldt med aromaer, ekstrakter, farve- og tilsætningsstoffer. Ikke autentisk, måske med lidt nedfrosset frugtjuice i. Det er uambitiøst,” mener Tuxen, der har givet sine drikke navnet “Craft Soda” og “Craft Lemonade”.

Han kender branchen og ved om nogen, at det er et meget konkurrencepræget marked, han nu har bevæget sig ud i.

I seks år har Thomas Tuxen stået i spidsen for global innovation i mægtige Carlsberg. Han har derfor alle forudsætninger for at vurdere, hvad der skal til for at trænge igennem med sine produkter.

Han afviser venligt, men bestemt, enhver spekulation om, at han har siddet dér et centralt sted i et af klodens største bryggerier og set på, hvad der bliver produceret og solgt ude omkring - for så at udnytte sin viden til at lave noget, der er anderledes og bedre.

Et sted med charme

“Det er måske lidt groft at sige det på den måde, men jeg syntes, der manglede nogle gode drikkevarer, man kan nyde uden alkohol,” siger Thomas Tuxen, der i 2016 tog springet som klassisk iværksætter, hvor drikkene blev udviklet, produceret og testet i mindre målestok, indtil muligheden bød sig med at rykke ind i det gamle bryggeri i Hørsholm.

“Det var præcis sådan noget her, jeg ledte efter. Vores drikke skal laves et sted, hvor der er ånd og charme,” lyder det fra Thomas Tuxen.

Han har haft gang i forretningen i et års tid, hvor han primært har solgt til caféer og restauranter og markedsført sig på sociale medier over for caféer og restauranter, men er nu parat til at gå længere ud. Det er primært personer på 25 år og opefter, han ser som målgruppe.

Publiceret 10 March 2018 11:00

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV