Glenn til kamp mod fartbøller i boligområde: Frygter fysisk konfrontation og overfald

Mange steder i Aarhus Syd klager beboere over trafikanter, der ikke overholder fartgrænser. Det er også tilfældet i Beder

Af
Martin Jørgensen

trafik "Hvis nogle kender en ejer af en Mercedes CAB, der med garanti kan køre hurtigt og langt over, hvad der er tilladt på Kirkebakken, så forklar venligst idioten, at Kirkebakken ikke er en motorvej!"

Sådan indledte Glenn Vincent Pedersen sit vrede Facebookopslag i Beder-Malling Bazaren, en lokal Facebookgruppe, hvor lokale borgere ofte ytrer meninger om, hvad der sker i nærområdet.

Opslaget blevet skrevet søndag 17. juni. At det lige blev den dag var en tilfældighed for Glenn Vincent Pedersen, for det er sket så mange gange, at han er stoppet med at tælle efter syv år på bopælen, hvor mange folk har svært ved at slippe speederen på Kirkebakken.

"Det er folk, der bor her i lokalområdet. Jeg kan kende mange af bilerne, der kører forbi. Det kan være folk, jeg møder henne i Brugsen. Vi vidste godt, at det var en hovedvej, da vi flyttede ind, men folk kører virkelig hurtigt."

Men for at folk skal kunne køre efter reglerne, så kræver det, at de kender til dem. Skiltningen i byen er dog mangelfuld, mener Glenn Vincent Pedersen.

"For at folk skal overholde en lovgivning og en hastighedsbegrænsning. Så kræver det, at de kan se dem, og det kan de altså ikke, hvis skiltet står inde i en hæk," fortæller Glenn Vincent Pedersen om den dårlige skiltning i byen, som flere steder kan være svær at se alt afhængig af, om hækkene er blevet trimmet eller ej.

"Min genbo og jeg er så træt af det, at vi overvejer at parkere ude på vejen for på den måde at sænke farten hos bilisterne. Jeg er bange for, at der skal en stor ulykke til, før der kommer til at ske drastiske ændringer."

Mentalitetsproblem

Man må køre 45 km/t på den strækning af Kirkebakken, hvor Glenn Vincent Pedersen har adresse, og mange tror, at man må køre 50 eller sågar mere.

"Det skaber angst hos forældre, som lader deres børn køre på fortovet, fordi de er bange for, at der kan ske dem noget, hvis de kører på vejen, men det giver bare et nyt problem, for fortovet er til de gående," slår Glenn Vincent Pedersen fast.

"Jeg kender efterhånden vejen. Men der kan være andre, der ikke er så trygge. Den anden dag observerede jeg en lille dreng ved helleanlægget tæt på mit hus, hvor flere biler bare kørte forbi. Langt om længe stoppede en bil, men det siger lidt om mentaliteten hos folk. De er ligeglade."

Netop mentaliteten er noget, som Glenn Vincent Pedersen nævner som ét af de helt store problemer i området.

"Intolerancen er stor. Jeg er blevet kaldt alt, hvad man kan kaldes, blevet råbt af, og flere folk har givet mig fingeren. Jeg går da og frygter lidt, at det en dag kan blive til en fysisk konfrontation, hvor en eller anden overfalder mig."

"Det evige problem"

Jørgen Friis Bak, fællesrådsformand for Beder-Malling, kender til problematikken med folk, der ikke overholder fartgrænserne og mener, at det er det evige problem for mange byer i Aarhus Syd.

"Folk har den holdning, at alle andre skal køre pænt foran deres hoveddør, men når de selv skal et andet sted hen, så skal det fandeme gå hurtigt."

"I sommermånederne, hvor det er vamt, er der altid de der vilde bananer, der skal køre vildt og vise sig lidt. Og jeg er helt enig i kritikken af dem. Det er træls, og det kan gå helt galt, men det eneste værktøj, som jeg ser, er, at politiet laver flere hastighedskontroller herude," fortæller fællesrådsformanden og tilføjer:

"Det er det eneste, de har respekt for, og så er spørgsmålet, om det overhovedet er nok. Men på et tidspunkt slipper pengene op."

Han nævner Kirkebakken i Beder, Bredgade i Malling og Beder Landevej som veje, hvor der er meget trafik, og det må man, ifølge Jørgen Friis Bak, acceptere, for det er adgangsveje til stranden. Alligevel deler han dog frustrationen.

"Når jeg hører en, der kører vildt, så forsøger jeg at finde ud af, hvor den kommer fra, så jeg kan komme væk fra vejen."

Publiceret 28 June 2018 09:31

SENESTE TV