Lisbeth Fruensgaard underviser ledere i at udvikle gode personlige lederegenskaber.

Lisbeth Fruensgaard underviser ledere i at udvikle gode personlige lederegenskaber.

Lytter din chef, når du taler?

Den gode og effektive chef lytter til sine medarbejdere og er klar i sin tale

Det er ikke nok at være faglig dygtig for at være en god chef. En chef skal også have gode lederegenskaber for at få det bedste frem i sine medarbejdere og skabe det størst mulige overskud i virksomheden. Faktisk er gode personlige lederegenskaber vigtigere end faglig dygtighed, for medarbejderne har jo selv de faglige egenskaber. Det mener coach og stresskonsulent Lisbeth Fruensgaard, der underviser ledere i stresshåndtering og lederudvikling.
"Rigtig mange ledere mangler gode personlige lederegenskaber, hvilket giver anledning til dårlig ledelse i form af manglende nærvær, manglende overblik, manglende evne til at kommunikere klart og manglende evne til at vise retning. Dette kan resultere i stress, manglende trivsel og dårlige resultater blandt medarbejderne. Alt sammen med dårlige resultater på bundlinjen til følge," siger Lisbeth Fruensgaard.
Hun har udviklet konceptet "Den helstøbte leder," som via kurser og personlig coaching lærer ledere at udvikle gode personlige lederegenskaber.
"En helstøbt leder er en leder, der både er faglig kompetent og har gode personlige lederegenskaber. Undersøgelser viser, at den helstøbte leder giver glade medarbejdere, som giver gode resultater."

Lyt ordentligt efter

Nærvær er en af de vigtige personlige lederegenskaber, som Lisbeth Fruensgaard fremhæver. Lederen skal ikke blot være tilstede rent fysisk men også mentalt for at få det bedste ud af sine medarbejdere.
"Lederen skal lytte, når medarbejderen taler. Ellers vil medarbejderen lynhurtigt føle sig overset. Hvis man ikke har roen til at lytte efter, er det bedre at sige til medarbejderen, at man ikke har tid til at lytte lige nu," siger Lisbeth Fruensgaard.

Tag konflikter i opløbet

Manglende nærvær betyder også, at lederen ikke fanger konflikter og samarbejdsproblemer, der kan føre til fejl og misforståelser til skade for virksomheden. Den fraværende leder opfatter heller ikke, hvis en medarbejder er ved at gå ned med stress.
"Du skal forholde dig til det, der er lige nu. Er du nærværende, kan du forebygge stress og fange konflikter i opløbet. Og hvis du ikke blot lytter, men lytter fokuseret og med din intuition, får du flere nuancer med og kan se guldet i medarbejderen"
"Mindfuldness er en god teknik til at træne nærvær. Der er kommet stor fokus på at arbejde med mindfulness, og ledere er blevet mere åbne for, at det kan gøre dem mere kreative og effektive."

Vær den du er

Den gode leder skal også finde ud af, hvem han/hun selv er, og så lytte til sit hjerte og handle derefter, fortæller Lisbeth Fruensgaard. Det handler om at være autentisk og agere ud fra det, du tænker og føler.
"Folk er trygge ved de mennesker, man ved, hvor man har, om det så er godt eller skidt. Hvis lederen vender rundt hele tiden, bliver medarbejderne i tvivl om, hvad der er virksomhedens værdier, og hvor man er på vej hen. Det stresser og forvirrer dem, så de ikke præsterer," forklarer stresskonsulenten.

Klar tale

Hvis det sker, at lederen bevidst skifter retning, skal han være meget tydelig i sin kommunikation. Klarhed i kommunikation er i det hele taget meget vigtigt. Folk er forskellige og opfatter ting forskelligt, så det gælder om at få afleveret sit budskab så præcist som muligt.
"Brug for eksempel en time i stedet for et kvarter på at uddelegere en opgave, så medarbejderen forstår den. Det sparer utroligt meget i den anden ende."

Publiceret 24 November 2012 10:00

SENESTE TV