Det vil vi have i stedet for X Factor

Meget få danskere vil savne seer-magneten ’X Factor’. Men hvad vil vi så have i stedet?

Af
Af Niels Philip Kjeldsen npk@sondagsavisen.dk

Der udbrød nærmest jubel på Christiansborg, da DR i starten af august endegyldigt meldte ud, at 11. sæson af 'X Factor' bliver den sidste på DR. Lukningen var kulminationen på en mangeårig diskussion om 'X Factor's egnethed som public service-produkt, og medieordførere på tværs af Folketingets partier var efterfølgende enige om, at det var på tide at lægge 'X Factor' i graven.
En holdning, som langt de fleste licensbetalere tilsyneladende deler.
Det er nemlig kun 16 procent af danskerne, som siger, at de kommer til at savne 'X Factor', når det er løbet over skærmen for sidste gang i foråret 2018. Knap syv ud af ti vil ikke savne 'X Factor' overhovedet, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen.

Har fået mange prygl

“I og med at det har kørt i så mange år, spiller det selvfølgelig en rolle, at mange sukker efter noget fornyelse. Mange har måske fulgt med i 'X Factor', fordi det er det, der er i tv fredag aften, og ikke fordi man nødvendigvis er begejstret for det,” siger Henrik Søndergaard, der er medieforsker på Københavns Universitet og ekspert i public service.
Alligevel er der noget paradoksalt ved danskernes usentimentale forhold til lukningen af 'X Factor'.
Programmet har nemlig været en regulær seermagnet hele vejen igennem sin 10-årige levetid – og senest havde finalen i 2017 knap 1,6 millioner seere, hvilket er et højt seertal i dansk sammenhæng. Hele tre ud af fire danskere så mindst ét afsnit af 'X Factor' sidste år, viser tal fra DR Medieforskning.

Fladpandet

Så hvorfor er der ikke flere danskere, der svarer, at de vil savne 'X Factor'?
“Der er opstået en kultur de senere år, hvor 'X Factor' er en af de ting, man ikke rigtig vil stå ved, at man ser. Gennem lang tid har det fået mange prygl i den offentlige debat, hvor det er udstillet som noget, der er fladpandet og ikke er lødigt nok. Der er i virkeligheden nok en del flere, især børnefamilier, som vil savne 'X Factor'-aftnerne,” siger Henrik Søndergaard.
DR's underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, har nu sat gang i arbejdet med at finde et alternativ til 'X Factor'. Han har opfordret alle i DR og tv-branchen til at byde ind med koncepter, der fra 2019 skal erstatte 'X Factor' som fredagsunderholdning på DR. Uanset hvad står DR med en stor opgave.
“Det bliver meget, meget, meget svært at finde noget, der favner lige så bredt,” siger Henrik Søndergaard.

Det vil danskerne have i stedet for X Factor fredag aften:

Premierefilm 35%
Quizshow 13%
Sangkonkurrence 4%
Talentkonkurrence 4%
Bage- eller madprogram 3%
Talkshow 2%
Kendisprogram 1%
Reality-tv 1%
Ved ikke/andet 37%
Kilde: YouGov for Søndagsavisen, 
1.019 svar

Seertal til X Factor finalen / vinder
2008: 2,196 millioner/Martin Hedegaard
2009: 2,271 millioner/Linda Andrews
2010: 2,087 millioner/Thomas Ring Petersen
2011: 2,398 millioner/Sarah Skaalum Jørgensen
2012: 2,196 millioner/Ida Østergaard Madsen
2013: 1,669 millioner/Chresten Flack Damborg
2014: 1,845 millioner/Anthony, Jasmin
2015: 1,801 millioner/Emilie Esther
2016: 1,570 millioner/Embrace
2017: 1,594 millioner/Morten Nørgaard

Publiceret 23 September 2017 09:00

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Lokalavisen
SENESTE TV