41 produkter anmeldt for vildledende markedsføring

Kendte mærker bryder ifølge Forbrugerrådet Tænk reglerne om indholdsstoffer i produkter til sensitiv hud

Af
Af Maren Urban Swart mas@sondagsavisen.dk

En stikprøve fra Forbrugerrådet Tænk Kemi viser, at 41 plejeprodukter, som er mærket 'til sensitiv hud' eller 'til sensitiv hovedbund' ikke lever op til reglerne, da de indeholder allergifremkaldende stoffer som planteekstrakter, parfumestoffer eller konserveringsmidler. Det skriver tv2.dk.
“I vores øjne er der ingen tvivl om, at 'sensitive' produkter med indhold af allergifremkaldende stoffer er vildledende for forbrugerne,” siger Stine Müller, som er projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi, ifølge tv2.dk
Forbrugerrådet Tænk Kemi har valgt at anmelde de 41 plejeprodukter fra firmaer som Gillette, Nivea og L'oreal til Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion for vildledende markedsføring.

Hårdere sanktioner

I 2016 viste en kontrol fra Kemikalieinspektionen, at 15 ud af 49 produkter ikke var korrekt mærket. Miljøminister Esben Lunde Larsen (V) bad dengang Miljøstyrelsen om at drøfte med de relevante brancheforeninger, hvordan det kan sikres, at virksomhederne overholder reglerne.
Miljøordfører Christian Rabjerg Madsen (S), mener dog ikke, at der er sket nok på området, og derfor ønsker han at diskutere hårdere sanktioner med de andre partier.
“Vi skal have antallet af allergikere ned, og hvis det skal lykkes, skal vi have ryddet op i allergifremkaldende stoffer og sikret klar information til forbrugerne,” siger han ifølge tv2.dk.

Publiceret 12 November 2017 09:23

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Lokalavisen
SENESTE TV