Der er trådt en ny regel for prismærkning af biler på vej – reglen har resulteret i, at priserne i gennemsnit er steget med 1920 kroner.

Der er trådt en ny regel for prismærkning af biler på vej – reglen har resulteret i, at priserne i gennemsnit er steget med 1920 kroner.

Nu bliver bilerne næppe billigere

Ny lov pålægger bilforhandlere at oplyse en bils pris inklusive leveringsomkostninger. Den nye lov antyder, at lang tids prisfald på biler er standset, og at bilerne derfor ikke bliver billigere end nu

Af
Af Allan Bauer

Den 1. april trådte den nye lov i kraft: At den annoncerede pris på biler skal være inklusive leveringsomkostninger. Bilsalgsportalen Bilbasen har efterfølgende lavet en analyse af forhandlernes fremgangsmåde i forbindelse med de nye regler.

Konklusionen er, at i uge 14, altså ugen lige efter påske, hvor reglerne trådte i kraft, er 62 procent af forhandlerbilerne rettet op i pris, og samlet har det betydet, at priserne i gennemsnit steg med 1.920 kroner på samtlige forhandlerbiler på Bilbasen.

”De skæve priser er en realitet, og det interessante er, at priserne ikke er rettet ned i uge 15 efter de blev sat op i uge 14, men vi følger markedet i de kommende uger,” siger Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen.

Lang har analyseret rettelserne i samtlige prisklasser opdelt pr. 100.000 kroner og op til én million kroner. Analysen viser, at prisrettelserne er sket jævnt fordelt i alle prisklasser inklusiv de dyre biler til over 500.000 kroner.

Alle biler

”Hvis man forventede, at det kun ville være de billige biler, der blev rettet i pris, fordi omkostningen til leveringsomkostningerne her ville være forholdsvis højest, så viser det sig, at alle prissegmenter er berørte,” konstatere Jan Lang. Generelt har brugtbilmarkedet efter afgiftsomlægningerne i efteråret været præget af prisfald, men det ser ud til, at priserne stoppede med at falde i uge 14, og det er gode nyheder for forhandlerne og dårlige for køberne.

”Vi har set vedvarende prisfald stort set hver uge siden oktober 2017, men nu vurderer jeg, at bunden er nået, og markedet har rettet sig i forhold til markedskonsekvenserne af efterårets nye, lavere afgifter på biler,” siger Jan Lang, der samtidig påpeger, at påsken ikke har budt på så mange nybilskampagner som i de tidligere år.

”Det ser ud til, at konkurrencen blandt de nye biler er lidt mindre end tidligere, og dermed bliver brugtbilsmarkedet ikke presset yderligere, hvilket igen er med til at stabilisere priserne,” slutter Jan Lang.

Publiceret 22 April 2018 11:30