Pakkepost med hilsen fra Le Mans

Der er jo ikke længe til verdens måske mest berømte motorløb køres, 24-timers løbet på Le Mans. Derfor oplever denne snart gamle varevogn pludseligt en frisk genopståen

Af
Af Flemming Haslund

Ford Transit Supervan, hedder den. En af bilhistoriens mest berømte, berygtede, elskede og beundrede biler, Ford Supervan fra 1971, er netop og rent faktisk en Ford Transit kassevogn med det meste af teknikken fra Fords Le Mans-vinder og allerede den gang Le Mans-legende, GT40.

Så det er rigtigt nok: Supervan = et stk. Ford Transit med V8-motor med 400 hk. Placeret lige dér, hvor varerne normalt skulle ligge; altså lige midt i ladrummet. Ude foran, hvor den normale motor egentlig skulle ligge; dér var tomt.

Lyder det overdrevet? Ford Supervan var på alle måder overdrevet. Men sådan er mange reklamestunts jo. Og hvorfor er det lige, vi kan huske en hvid kassevogn med syret motor 47 år senere? Fordi den var overdrevet. Overdrevet cool.

400 hk i en varevogn. En varevogn med hjul langt større end GT40. Ja, faktisk så store som tidens Formel 1-racere – og den gang var de altså store, skulle vi hilse og sige. Kunne den overhovedet køre?

Verdenspremiere

Supervan havde jo verdenspremiere på en racerbane, nemlig Brands Hatch nær London. Dér blev brug for de enorme dæk til at bremse og til at forsøge at løse den umulige opgave at vride den høje og trods alt tunge bil rundt. Men den ku' det – Supervan; den kunne faktisk køre om hjørner, så det sang. Og helt efter tidens måde at sætte racerbiler op på, vred den sig på vej ind, den satte sig tungt på yderste baghjul, når køreren gav gas og …hvad sker der lige dér? Den lettede det inderste forhjul højt op i vejret, når de 400 heste blev sendt ud igen.

Apropos Brands Hatch. Hvor stærkt Supervan egentlig var, skulle den bevise i en duel med den tids hurtige racerbil med navnet Ford Escort Twin Cam. Racerkøreren Chris Craft blev sat ind bag rattet – ja, det vil sige, han blev bedt om at kravle op i førerhuset og spænde sig fast. ”Go Craft, go!”

Ingen kan vel huske hvem, der vandt. Men alle kan huske, at Craft spandt med Supervan oppe i den skarpe hårnål med navnet Druids. Bilen blev for ”bred.” Snurrede rundt om sig selv.

Transit-navnet lever stadig. Der er faktisk netop lanceret en ny.

Den totale racerkører-mode år 1971: Den slankende kørerdragt, masken op foran næsen og hjelm med kasketskygge.

Den totale racerkører-mode år 1971: Den slankende kørerdragt, masken op foran næsen og hjelm med kasketskygge.

Tre gange Ford Transit Supervan

Supervan 1: Den rigtige Ford Transit Supervan: Vist for første gang påsken 1971 på den engelske racerbane Brands Hatch. Rigtigt karrosseri. Ford GT40-motor med 400 hk.
Supervan 2: Lanceret i 1984. Vist for første gang på Donington Park. Inden under glasfiber-karrosseriet er bilen en Ford C100 gruppe C-racerbil med en Cosworth Formel 1-motor.
Supervan 3: Verdenspremiere i 1994. Supervan 3, som Supervan 2 baseret på ramme fra racerbilen Ford C100. Lanceret med en Cosworth Formel 1-motor.

Publiceret 24 May 2018 15:02

SENESTE TV