Dømt ude:

Nu er den her igen

Renault nærmest definerede klassen for små SUV’er med Captur. Mange fulgte efter, blandt dem Seat med Årets Bil, nemlig Arona. Nu er der endnu en af de små høje modebiler; en bil, der først blev dømt ude

Af
Af Flemming Haslund

Dette kunne lyde lidt som en røverhistorie. Bilen her, den meget guldfarvede mini-SUV Ford Ecosport, er slet ikke beregnet til os i Danmark eller os i Europa for den sags skyld. Oprindeligt fik den en så hård medfart af mange journalister, at den blev dømt ude på vores breddegrader. Men nu – nu holder den alligevel lige her.

Hvordan det hænger sammen?

Jo, Ford Ecosport, som bilen altså hedder, blev egentlig konstrueret til det sydamerikanske marked, hvor kundernes krav er anderledes end på vores side af kloden. Bare det er billigt, er det ok. Og det gælder også design og komfort.

Så da Ford alligevel forsøgte sig med den oprindelige, den gang udelukkende sydamerikanske Ford Ecosport, fik den høvl: For primitiv, for lidt sikkerhedsudstyr, for ukomfortabel og for grim, sagde nogle ligefrem. Ford trak vejret dybt og erkendte: Ingen Ecosport her.

En opdatering

Men i takt med at markedet for mini-SUV'er nærmest eksplodere, trak Ford vejret dybt endnu en gang: Der er altså noget at komme efter her, vi må gøre noget. Og det var både hurtigere og billigere at forsøge at opdatere den eksisterende Ecosport til europæisk standard end starte forfra med en helt ny motor.

Og det gjorde Ford så.

Vi har absolut anerkendelse til Ford for opdateringen. Vel kan Ecosport ikke helt hamle op med kongen af denne klasse, nemlig Årets Bil i Danmark, Seat Arona – således kan Forden ikke leveres med sikkerheds-udstyret adaptiv fartkontrol – men den samlede oplevelse er godkendt.

For det første er motoren en perle; ja, Fords anerkendte 1-liters, 3-cylindrede turbo, der her gør den lysende orange bil i stand til at flytte sig hurtigt, men samtidig gør det muligt at holde sig på 17 km/l i ”den virkelige verden.”

Dertil har vi ros til kørestillingen og til bilens komfort. Affjedringen rammer en fin balance mellem blød og hård; præcist det gør Ecosport til en mini-SUV, der er både sjov og komfortabel. Dermed være ikke sagt, at Den Blå Oval styrer lige så godt som en Ford Fiesta. Men det gør ingen biler i denne klasse.

Se lige den bagklap – den er hængslet som på en varevogn. Smart, måske, men upraktisk, da den åbne dør kræver megen plads.

Se lige den bagklap – den er hængslet som på en varevogn. Smart, måske, men upraktisk, da den åbne dør kræver megen plads.

På alle måder godkendt fører- og arbejdsplads. Der er mange knapper på rattet, men ingen til adaptiv fartkontrol, hvilket er en af vore anker.

På alle måder godkendt fører- og arbejdsplads. Der er mange knapper på rattet, men ingen til adaptiv fartkontrol, hvilket er en af vore anker.

Ford Ecosport

Ecosport er Fords bil i klassen for mini-SUV'er
Type: Mini-SUV, forhjulstræk.
Motor: Benzinmotor og dieselmotor
Effekt: Benzin fra 125 hk, diesel fra 100 hk
Forbrug: Benzin op til 18,5 km/l, diesel op til 22,2 km/l
Priser: Ecosport fra 217.560 kr.
Ecosport ST-Line fra 242.850 kr.

Publiceret 24 May 2018 15:02

Lokalavisen nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen
SENESTE TV