Tre biler i tre forskellige klasser, der alle har ét til fælles: At repræsenterer hvor langt moderne bilteknik er kommet. Fv.: Audi A5 Sportback fra 504.052 kr., Porsche 911 fra 1,8 mio. kr. og Seat Ibiza fra 135.000 kr.
Tre biler i tre forskellige klasser, der alle har ét til fælles: At repræsenterer hvor langt moderne bilteknik er kommet. Fv.: Audi A5 Sportback fra 504.052 kr., Porsche 911 fra 1,8 mio. kr. og Seat Ibiza fra 135.000 kr.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Så god er den moderne bil

Hvor gode er de bedste biler anno 2017? Et fællestræk er, at de kører med sparsommelige motorer, at de kan fås med meget sikkerhedsudstyr og at de bedste kører fremragende

Af Flemming Haslund

En af de bedste biler blandt små hatchbacks:
Den nye Seat Ibiza
Men det kunne også have været:
Den nye Ford Fiesta
eller Den nye Volkswagen Polo
En af de bedste biler i businessclass
Audi A5 Sportback
Men det kunne også have været:
BMW 3-serien GT
Mercedes-Benz C-Klasse
En af de bedste sportsvogne
Porsche 911 Targa 4 GTS
Men det kunne også have været
Mercedes-AMG GTS
eller Jaguar F-Type 400 Sport

Fælles for Seat Ibiza, Audi A5 Sportback og Porsche 911 er, at de kører med principielt samme teknik.

Downsizing-motorer: For bare få år siden kørte en typisk bil i Golfklassen kørte med en 4-cylindret motor på to liter. Men den vestlige verden blev jo torpederet af den international finanskrise i 2008, der krævede lavere forbrug.

Stort set alle bilfabrikker nåede frem til at løse problemet ved hjælp af ”downsizing,” altså at gøre bilmotorerne mindre. Mindre slagvolumen kan direkte omsættes til mindre forbrug og derfor mindre brændstofregning til bilisterne.

Det understreges her: Seat har en lille, 3-cylindret motor på bare én liter, den Passat-store Audi fås med motor med fire cylindre og bare 1,4 liter, mens Porsches motor med 450 heste trods alt kun er på tre liter.

Førerassistenter: For bare et par sæsoner siden var førerassistenter forbeholdt de dyreste. Men i dag kan man få både automatisk nødbremse og adaptiv fartkontrol i biler ned i miniklassen; for eksempel analysens Seat Ibiza.

Førerassistenter pibler frem af især to grunde: De øger sikkerheden markant, de er næste skridt på vejen mod selvkørende biler – og like it or not, de selvkørende biler er på vej.

Egenskaber

Køreegenskaber – herunder affjedring og køreprogrammer: Ibiza, A5 Sportback og Porsche 911 er alle tre stjerneeksempler på biler med særdeles dynamiske evner – og jo, det gælder også sammenligningens benjamin, Ibiza. Men måske mest interessant er det, at de alle tre på én gang både er sporty, men ikke ukomfortable – dét er den svære balance.

Er der så en vinder i denne analyse? Nej, det er ikke hensigten, for artiklen skal jo ikke sammenligne de tre i den forstand. Hver især repræsenterer de det ypperste i hver sin klasse. Alligevel træder Ibiza frem som vinderen takket være dens fine motor, dens førerassistenter og dens dynamik til en i sammenligning med de to andre nærmest latterligt lav pris.

Udmærket førerplads i Seat Ibiza. Mellem sæderne en stor skærm med styring af bilens infotainmentsystem.
Udmærket førerplads i Seat Ibiza. Mellem sæderne en stor skærm med styring af bilens infotainmentsystem.
Audi A5 med noget nær den perfekte arbejdsplads. Stor skærm hvis billede strækker sig helt over til skærmen foran føreren.
Audi A5 med noget nær den perfekte arbejdsplads. Stor skærm hvis billede strækker sig helt over til skærmen foran føreren.

Publiceret: 03. November 2017 11:13
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt