Line Ullmann er specialist i effektive arbejdsvaner.
Line Ullmann er specialist i effektive arbejdsvaner.
Foto: Camilla Hey
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Sandheden om at arbejde under pres

Nogle mener, at de arbejder bedst under pres. Men kan det nu også være rigtigt? Line Ullmann er selvstændig underviser og rådgiver og har specialiseret sig i effektive arbejdsvaner. Hun fortæller her om den gode og den dårlige form for stress.

"Det er faktisk ikke helt sandt, at vi arbejder bedst under pres. Ganske vist skal der en mængde stresshormoner som kortisol og adrenalin i kombination med et stof som dopamin til for, at vi kan tage os sammen til at præstere noget. Når vi ikke kommer i gang med en opgave, som ikke haster kan det være at stresshormon-niveauerne er for lave. Vi har brug for den gode stress. Men når presset og kravene bliver for høje bliver vi overvældede. Det er den dårlige stress og den gør os faktisk dårligere til at arbejde effektivt," siger Line Ullmann.

Ifølge hende kan det, ved at bruge en enkel metode, lade sig gøre at aktivere god stress og komme i gang med de langsigtede opgaver i tide.

"Det gøres ved at bryde opgaven ned i konkrete handlinger. Læg en tidsplan og tag højde for de ting, der kan spænde ben for den. Nu hvor du har lagt en plan kan du måske også se, at det faktisk vil være en god idé at komme i gang nu. Du har aktiveret den gode stress," vurderer Line Ullmann.

Læs Lines 5 trin til at gå i gang med en opgave, der ikke haster her: 

1. Definer målstregen Begynd med at definere målet. Hvad skal helt præcist være opfyldt for, at du kan sige, at opgaven er løst? Beskriv målsætningen så klart og kort som muligt, så du ikke er i tvivl om, hvad der skal til for, at du kan sætte flueben. 

2. Bryd opgaven ned Forestil dig, du er i mål med opgaven. Hvilke konkrete delopgaver er løst? I hvilke rækkefølge blev de løst? Tænk over, hvor lang tid tager hver enkelt delopgave vil tage? Regn baglæns. Hvornår skal de enkelte delopgaver være færdige for, at målet nås til tiden? Tag højde for de ting, der kan få planen til at skride. Skriv alt ned, så du ikke skal bruge energi på at holde informationer i hovedet. 

3. Delegér opgaver Delegér allerede nu de opgaver, du skal have andre til at løse. At styre en større opgave i mål på egen hånd, er én sag. Problemerne opstår ofte, når vi skal have noget fra andre, der også har travlt. Deleger allerede nu de opgaver, du skal have andre til at løse og læg ind i din plan, at du skal følge op på, om det sker.   4. Sæt en deadline lidt før den rigtige deadline. Selv om du tager forbehold, så er det ikke usandsynligt at noget uventet sker på vejen mod målet. Hovedfilen forsvinder pludseligt og back up filen er ikke opdateret. En kollega bliver syg og en anden må tage over. Ledelsen ændrer pludselig i rammerne for opgaven. Din pc brænder sammen. Sæt derfor en deadline lidt før, så du har en buffer. 

5. Undgå overspringshandlinger Gå i gang allerede nu. Nu hvor du kan se alle de skridt, der skal gås og alle de faldgruber, du kan møde på vejen, så mærker du adrenalinen og kortisolen i kroppen. Brug den gode stress. Sæt opgaven i gang nu og tag det første lille skridt ved førstkommende lejlighed. Så er du i gang. Så skal du nok nå det. Uden stress.

Publiceret: 03. Oktober 2014 09:38
Leveret af Lokalavisen
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen.dk

ANNONCER
Se flere
Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112
ERROR: Macro disqus is missing!