Forfra ligner en BMW 3 GT alle de andre 3’ere fra bilfabrikken i München. De typiske ”nyrer”, der udgør kølergrillen og den lange, lave front.
Forfra ligner en BMW 3 GT alle de andre 3’ere fra bilfabrikken i München. De typiske ”nyrer”, der udgør kølergrillen og den lange, lave front.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Tag den for baghjulstrækket

Det er og har altid været BMW’s særkende nummer et – baghjulstrækket. Her er en BMW, hvor baghjulstrækkerens måde at køre på er særlig tydelig. Dertil et bagsæde med dronningeplads

Af Flemming Haslund

3 Gran Turismo er en 4-dørs sedan med motoren foran og træk på baghjulene.

Og det er lige netop her – med træk på baghjulene – at en 3 GT stikker op over de andre.

Om en bil trækker på forhjulene eller baghjulene, eller i nogle få tilfælde på alle fire, betyder ikke alverden i hverdagen; man kan gå så vidt at sige, at det ikke betyder noget som helst. For det er først, når farten øges til over det ”normale,” at forskellene på en baghjulstrukken og en forhjulstræk viser sig.

Det gyldne er, at sådan en BMW kan ”styres med speederen,” som man så blomstrende siger – altså at føreren kan give så meget gas ud af et sving, at bagenden lige skrider en anelse ud. Ikke bredt som f.eks. en rallybil – bare lige.

Det er for feinschmeckere eller drengerøve, som nogle vil sige. Men det er netop her en 3 GT adskiller sig fra for eksempel en Audi A5 Sportback og endnu mere fra en DS5 – franskmanden, der tidligere hed Citroën DS5.

Oceaner af plads

Så der er under højre fod forskellen sidder. Men også tagets udformning og dermed pladsen på bagsædet. Taglinjen strækker sig langt bagud og danner en bue, der på mange måder minder om coupeens. Men der er jo fortsat fire døre og nærmest oceaner af plads på bagsædet.

Førerpladsen i 3 Grand Turismo er som i alle andre BMW'er perfekt. Store sæder, der støtter dejligt fast, et rat i den helt rigtige vinkel og højde. Stort udsyn til to store instrumenter lige foran køreren, mens skærmen på instrumentbrættet mellem sæderne ikke er lille, men dog større i nogle af konkurrenterne.

Her i testbilen er BMW's 2-liters diesel med 190 hk – i øvrigt samme data som i konkurrenten Audi A5 Sportback. Men Audien vinder på alle måder, når det kommer til forbrug og dermed CO2-udslip.

Bil med særlig god bagsædeplads: Hvis Dronning Margrethe skulle forlade Bentley, uden at det går ud over den rigelige plads til lange dronning-ben, kunne valget falde på bilen her.
Bil med særlig god bagsædeplads: Hvis Dronning Margrethe skulle forlade Bentley, uden at det går ud over den rigelige plads til lange dronning-ben, kunne valget falde på bilen her.
Det direkte kig ind på det, der gør denne BMW 3 Gran Turismo anderledes end de fleste konkurrenter: Baghjulet og dermed baghjulstrækket.
Det direkte kig ind på det, der gør denne BMW 3 Gran Turismo anderledes end de fleste konkurrenter: Baghjulet og dermed baghjulstrækket.
En førerplads, vi udråber til at være perfekt slet og ret. Store instrumenter lige foran køreren, rat i den helt rigtige vinkel og højde og her tyskernes glimrende automatgearkasse.
En førerplads, vi udråber til at være perfekt slet og ret. Store instrumenter lige foran køreren, rat i den helt rigtige vinkel og højde og her tyskernes glimrende automatgearkasse.

Publiceret: 28. September 2017 14:16
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen.dk

Lokalavisen.dk
Seneste
Lokalavisen.dk
Mest læste
Lokalavisen.dk
112