Merete Stoltze og Trine Norenmann er både utilfredse med manglen på skilte og bomme og den skarpe belægning, som får cyklerne til at punktere.

Merete Stoltze og Trine Norenmann er både utilfredse med manglen på skilte og bomme og den skarpe belægning, som får cyklerne til at punktere.

Vrede beboere:

Ny natursti er livsfarlig

Beboere langs ”Banestien” savner skiltning og bomme på strækningen mellem Ryomgård og Pindstrup for at slippe for utilsigtet motortrafik

Af
Af Martin Schultz

Hvad er der lige ved en natursti, hvor der kører alle slags motorkøretøjer og hvor færdsel kan være livsfarlig, fordi der mangler skilte og bomme, som kan forhindre uønsket trafik og kan sikre de steder, hvor privatveje krydser stien med både landbrugsmaskiner og anden motoriseret trafik.
”Vi der oplever denne trafik dagligt undrer os og er vrede over, at færdiggørelsen af stien trækkes i langdrag. Vi vil have at der handles inden der sker en påkørsel,” siger Merete Stoltze, som bor på en skovejendom langs banestien i Bjergene i udkanten af Fjeld Skov.
”Som borger er jeg vred og skuffet over ikke at blive hørt,” siger Trine Norenmann, som bor i et gammelt ledvogterhus mellem Marie Magdalene og Pindstrup og derfor bor direkte op ad banestien.
Beboerne oplever dagligt trafik, som ikke hører til på en natursti.
”Vi oplever at der både kører biler, ATV'er, motorcykler, store knallerter og landbrugsmaskiner på stien,” siger Trine Norenmann. Hun efterlyser den skiltning, som i det mindste kan fortælle trafikanterne hvem der må og ikke må færdes på stien.
”Norddjurs har opsat bomme ved deres del af stien. Hvorfor kan Syddjurs ikke finde ud af det? Der er bomme ved Pindstrup, men det hjælper jo ikke, når man kan køre ind ved Ryomgård,” siger Merete Stoltze.

Et sammenhængende stisystem

Der var ellers stor festivitas og stor lokal opbakning, da banestien mellem Allingåbro og Ryomgård blev indviet 3. november. Snorene blev klippet af de to udvalgsformænd Lars Møller (A) fra Norddjurs Kommune og Jesper Mathiesen (A) fra Syddjurs Kommune, som cyklede ad banestien for at mødes ved kommunegrænsen. Turen på cykel kostede den kommende Syddjurs borgmester Jesper Mathiesen et punkteret dæk, og han fik rigeligt lejlighed til at nyde den smukke natur langs banestien, da han måtte trække cyklen fra Pindstrup til Ryomgård.
Med banestien fra Ryomgård til Allingåbro bindes den sidste sløjfe i et overordnet stisystem på Djursland. Området ligger i en smuk natur og en tur ad stien er også en oplevelse af den kulturhistorie, som er karakteristisk for området med moserne ved Pindstrup. Banestien ved Ryomgård binder et knudepunkt sammen, hvor der er forbindelse til den nordgående Gjerrildsti og sydpå ad Kaløstien til stierne ind i Nationalpark Mols Bjerge.


Der kan ske påkørsel

Der har ikke kørt tog på strækningen siden 1971 og med etableringen af banestien ”blev et stort ønske, som vi har haft i flere år” opfyldt, siger Lars Møller, som er formand for kultur- og udviklingsudvalget i Norddjurs Kommune.
Hans kollega i Syddjurs Kommune, formand for Udvalget for Udvikling, Plan og Kultur, Jesper Mathiesen, er også meget glad for banestien og nød turen tilbage til Ryomgård fra Pindstrup, selvom han måtte trække sin cykel, som han mener punkterede på grusbelægningen i Norddjurs og ikke den skarpe asfaltbelægning mellem Ryomgård og Pindstrup, som Merete Stoltze og Trine Norenmann også er meget kede af.
”Vi venter stadig på den lovede tromling af stiens belægning, som har en ubehagelig ru overflade, der punkterer cykeldæk, ødelægger løbernes sko og skader hundenes poter,” siger Merete Stoltze.
Manglen på skiltning og bomme ved starten på stien i Ryomgård og de tre overgangsveje frem mod Pindstrup afstedkommer ikke blot generende og utilsigtet motortrafik.
”Der køres med god fart i begge retninger og vi kan bare vente på den dag, hvor ulykken sker med en påkørsel,” siger Merete Stoltze.
Udvalgsformand Jesper Mathiesen kan ikke svare på, hvorfor Syddjurs ikke sætter skilte og bomme op, men henviser til en udviklingskonsulent i forvaltningen, som det ikke er lykkedes Adresseavisen at komme i kontakt med i forbindelse med skrivningen af denne artikel.

Publiceret 01 December 2013 13:51