Thomas Gill og hvalpen Eddie på marken, hvor den blev overfaldet og bidt mandag i sidste uge, da sønnen på 11 år var ude at lufte den. Foto: Morten Timm

Thomas Gill og hvalpen Eddie på marken, hvor den blev overfaldet og bidt mandag i sidste uge, da sønnen på 11 år var ude at lufte den. Foto: Morten Timm

11-årig dreng i chok:

Kamphund bed sig fast i hovedet på hans hundehvalp - men så greb en modig kvinde ind

Thomas Gills 11-årige søn tør ikke længere lufte familiens ni måneder gamle cockerspaniel Eddie efter den mandag eftermiddag i sidste uge blev overfaldet og fik bidt to huller i hovedet af en engelsk staffordshire bull terrier.
Sammen med hvalpen var han gået fra hjemmet på Mågevej i Hørsholm, krydsede Nattergalevej og var kun lige kommet over på den sneklædte mark, da en engelsk staffordshire bull terrier kom løbende.
I et kort øjeblik så hundene hinanden an, inden stafford'en knurrende gik til angreb og bed sig fast i hovedet på cockerspaniel-hvalpen uden at ville slippe igen.
Ejeren forsøgte forgæves at få sin hund til at stoppe, og den 11-årige dreng prøvede chokeret at trække sin hvalp til sig. Men uden held.
“Min søn råber og skriger og bliver vildt bange. Han turde ikke gøre noget. Og ejeren kan jo heller ikke få sin til at stoppe,” fortæller Thomas Gill.
Oplevelsen sidder stadig dybt i hans 11-årige søn. Og havde det ikke været for en klassekammerats mor, der tilfældigvis kom kørende forbi i bil og så det voldsomme hundeslagsmål og den fortvivlede dreng, er Thomas Gill ikke sikker på, at deres hundehvalp havde overlevet.
Redningskvinden fik nemlig sparket stafford'en flere gange i skridtet, før den slap sit greb og ejerne kunne trække den til sig.
“Både min søn og hundehvalpen var skræmt fra vid og sans. Den blødte kraftigt, og det var en meget voldsom oplevelse,” siger Thomas Gill.
Hos dyrlægen blev Eddies to åbne bidsår hæftet sammen, og han anmeldte straks sagen til Nordsjællands Politi.
“Jeg er vred og rystet over, at ejeren lader sin kamphund løbe løs på marken, hvor der også er mange børn, der leger, når han ikke har kontrol over den. Og jeg synes, at det er forkasteligt og uansvarligt, at han bagefter bare går fra stedet uden at gøre noget,” fortæller Thomas Gill.
LÆS OGSÅ: Kamphund-ejer: Jeg skulle have haft min hund i snor

Først aftenen efter overfaldet - og på foranledning af deres fælles dyrlæge - blev han kontaktet af ejeren af stafford bull terrieren, der beklagede hændelsen.
“Jeg mener, at den bør aflives, inden der sker noget igen mod en anden hund. Eller tænk hvis det var et barn,” lyder det fra Thomas Gill.
Men sagen blev kun endnu mere frustrerende for Eddies familie, da Thomas Gill et par dage efter anmeldelsen kontaktede Nordsjællands Politi for at høre, hvad der var sket i sagen.
“”Her er de kede af at måtte meddele mig, at de jo ikke kan smide alt for at tage denne sag. Jeg spørger, hvornår jeg kan forvente, at der sker noget, og de siger, den ældste hundesag, de har liggende er fra december 2014. Det er over 12 måneders sagbehandlingstid,” oplyser en forarget hundeejer.
“Jeg har en knust dreng, en skadet hund, og så er der over et års ventetid på at få sagen afgjort. Skal vi bare vente på, at det sker igen. Og hvad hvis det er et barn næste gang,” spørger Thomas Gill.
På opfordring fra politiet selv har han nu indsendt en klage over den lange behandlingstid.
Hos Nordsjællands Politi bekræfter politikommissær Henrik Hattel, at de har modtaget klagen, men han ønsker hverken at udtale sig om den konkrete sag, sagsbehandlingstider eller antallet af hundesager generelt, mens klagesagen behandles.
“Udover at ejeren ikke står ved sit ansvar og får aflivet sin kamphund, så er jeg vred og frustrereret over, at både hunde og mennesker - under denne lange sagsbehandlingstid - må leve med risikoen for at blive overfaldet og skambidt. Det vil jeg gerne advare imod,” siger Thomas Gill.
Læs også: Kamphund-ejer: Jeg skulle have haft min hund i snor

Cockerspaniel-hvalpen Eddie på 9 måneder blev bidt to steder i hovedet af kamphunden. Her er den efter at have været hos dyrlægen. Foto: Privat

Cockerspaniel-hvalpen Eddie på 9 måneder blev bidt to steder i hovedet af kamphunden. Her er den efter at have været hos dyrlægen. Foto: Privat

Eddie var efter overfaldet skræmt fra vid og sans, men er nu sig selv igen og en glad hundehvalp. Foto: Morten Timm

Eddie var efter overfaldet skræmt fra vid og sans, men er nu sig selv igen og en glad hundehvalp. Foto: Morten Timm

Publiceret 26 January 2016 11:34