Arkivfoto.

Arkivfoto.

Maden og vinen en katastrofe:

Men du kan ikke skride fra regningen

Du kan som gæst på en restaurant klage over maden. Men du kan ikke gå fra regningen - uanset, hvor katastrofal maden er.
Ifølge erhvervsjuridisk chef Kaare Friis Petersen fra Horesta kan et måltid ikke være så dårligt, at man slipper for at betale regningen. Løsningen ligger i form af udbedringer, kompensation eller et sted mellem nul kroner og den egentlige regning, skriver Fyens.dk.
"Det er almindelig køberet, at hvis noget har mange mangler, så har du stadig pligt til at betale for ydelsen. Omvendt har modparten pligt til at reparere manglerne. Det er svært ved et måltid, og derfor er det vigtigt at sige fra, hvis bøffen ikke er mør. Du kan helt klart ikke spise et helt måltid og sige, at det var så ringe, at du ikke vil betale. Det vil være stiltiende accept, og du har frataget modparten muligheden for at gøre det bedre," siger Kaare Friis Petersen ifølge Fyens.dk.
Juristen følger altid selv regel nummer ét om at klage så snart, at man er utilfreds. Hans seneste klage på en restaurant var for fem år siden, da han blev skuffet over et glas hvidvin.
"Jeg fik otte centiliter af en relativ dyr hvidvin. Der er ikke et centilitermål i Danmark, men et glas vin skal svare til en genstand, og med en alkoholprocent på 13 er det cirka 12 centiliter. Du skal op i 12,5 centiliter som minimum, og der blev skænket noget mere," siger Kaare Friis Petersen.
 

Publiceret 07 January 2018 16:38