Advarsel om ny ussel svindel:

Først ringer SKAT - derefter banken

Af
Af Jacob Nielsen

 
Vi har i den seneste tid fortalt, hvordan flere borgere er blevet kontaktet over telefonen af personer, som har udgivet sig for at være fra SKAT, og på den måde har narret oplysninger og i sidste ende penge ud af godtroende borgere.
Nu fortæller flere banker, at de oplever, at denne form for telefonsvindel har grebet om sig, og de advarer samtidig mod telefonsvindlen, som også har taget en ny drejning, fortæller senioranalytiker i svindelafdelingen hos Danske Bank, Kent Trustrup, til DR.
Han fortæller, at svindlerne først ringer borgerne op og siger, at de er fra SKAT. De lokker CPR-oplysningerne ud af personerne under påskud af, at de har nogle penge, de skal overføre retur til vedkommende. Så slutter samtalen i første omgang, men senere ringes borgeren op igen. Nu er det en person, der udgiver sig for at være fra banken.
"Så siger de: 'Der er nogle svindlere, der er ved at skaffe sig adgang til din konto'. Så kører den derfra, og de skaffer sig kundens NemID og koder, og alting de skal bruge for at komme ind i deres netbank, fortæller Kent Trustrup til DR.
Dette fupnummer har siden oktober ramt 40-50 bankkunder. Nogle af dem har mistet op mod 30.000 kroner, som svindlerne har haft helt med at suge ud af deres konti.
I alle tilfælde er gerningsmændene i telefonen beskrevet som en person med et danskklingende navn såsom Mads, Michael eller Martin, oplyser Kent Trustrup fra Danske Bank til DR.
Han oplyser samtidig, at der er en tendens til, at svindlerne også går målrettet efter folk, som er mentalt handicappede, hvilket måske tyder på, at svindlerne går ud fra en medlemsliste fra eksempelvis fra landsforeningen SIND eller lignende.

Publiceret 26 January 2018 16:28