"Sut min pik": Kendt kvindelig tv-vært truet af flyttefirma

Flyttefirmaet Viby Transport anklages for uvederhæftige forretningsmetoder, og ejeren chikanerer og truer kunder, der giver flyttefirmaet dårlige anmeldelser

Af
Danni Paulsen

Når der skal flyttes fra én adresse til en anden, står man ofte i en presset situation. Hjemmet skal pakkes ned, transport skal koordineres, og nøgleudveksling skal aftales.

Alt skal klappe på sådan en dag, og derfor er det en lettelse, hvis man kan hyre et flyttefirma til at klare det hårde læs.

Flyttefirmaer spiller en nøglerolle på en i forvejen hektisk dag, og nu bliver aarhusianske Viby Transport anklaget for at udnytte den rolle til at presse flere penge ud af kunderne.

Jeg fik en fornemmelse af, at han ville tilbageholde mine møbler, indtil han fik pengene

Lokalavisen Aarhus har talt med en lang række kilder, der kan berette om en virksomhed og dens ejer Osman Secmen, der er uvederhæftig både før, under og efter flytning.

De fleste er kommet i kontakt med Viby Transport, efter de har udbudt en flytteopgave via flyttehjemmesider som Flyttetilbud.dk og Servicebyen.dk. Og de er endt med at vælge Viby Transport, fordi firmaet gav et tilbud med en pris langt under konkurrenternes.

Tv-vært skulle punge ud

En af dem er boligstylisten Mette Helena Rasmussen, som mange nok kender fra tv-programmer som Nybyggerne og Loppe Deluxe. Hun skulle have fragtet nogle ting til sin virksomhed Retrovilla.dk, og i flere omgange forsøgte Viby Transport at ændre tidspunktet.

Da de havde hentet hendes ting i Jylland fik Mette Helena Rasmussen besked om, at hun havde flere ting, end firmaet havde regnet med, selvom hun i sit udbud udførligt beskrev og billeddokumenterede, hvad der skulle flyttes.

En sms-besked, om at hun nu skulle betale 500 kroner ekstra, tikkede ind, men Mette Helena Rasmussen holdt fast og skrev, at hun forventede, at den oprindelige aftale blev overholdt.

Det hele var lidt underligt, og man står bare i en sårbar situation, når man skal flytte

Hendes ting ankom dog - tre timer for tidligt - og der var en ok stemning, indtil snakken faldt på betaling.

”Da det er ordnet, siger jeg, at jeg har brug for at få en faktura. Han vil dog have betaling nu. Men jeg forklarer, at jeg, fordi jeg har et selskab, er nødt til at lave en kontooverførsel, og at jeg skal have en faktura. Men han vil kun have pengene kontant, via MobilePay eller som straksoverførsel. Der bliver en meget anspændt stemning under den betalingsdiskussion," fortæller boligstylisten til Lokalavisen Aarhus.

Boligstylist Mette Helena Rasmussen fik flere meget ubehagelige beskeder fra ejeren af Viby Transport. Foto: Nanna Navntoft/Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Boligstylist Mette Helena Rasmussen fik flere meget ubehagelige beskeder fra ejeren af Viby Transport. Foto: Nanna Navntoft/Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Lignende oplevelser kan flere kilder berette om. Blandt andet Helle Høll Christiansen, der skulle flytte fra Glostrup til Fredericia.

Også hun leverede udførlig dokumentation for flyttegodset og fik et slagtilbud på 2.500 kroner.

”Da jeg skulle have beløbet bekræftet, så havde jeg pludselig en hel genbrugsbutik, og derfor ville det i stedet koste 4.500 kroner," fortæller Helle Høll Christiansen, der syntes det virkede suspekt og derfor droppede flyttefirmaet.

”Det virkede meget kalkuleret på mig, at han gav en lav pris og sagde ja til alt, men at han efter en flytning ville tage en højere pris. Alt var helt okay, indtil jeg ville have bekræftet prisen. Der var bare nogle ubehagelige undertoner, og jeg fik en fornemmelse af, at han ville tilbageholde mine møbler, indtil han fik pengene."

Underlige beskeder

Jacob Eggert Kabel fik på dagen for sin flytning at vide, at han skulle hjælpe med at bære, og at opgaven ville koste 500 kroner mere.

I dette tilfælde var ejeren af Viby Transport, Osman Secmen, overrasket over, at der skulle flyttes til tredje etage og ikke stueetagen, selvom Jacob Eggert Kabel havde skrevet det i sit udbud.

”Det, syntes jeg, var fuldstændigt tåbeligt, når jeg nu oveni også skulle hjælpe med at bære. Gradvist truede han med at aflyse ved at gå ind i bilen og tænde den, og til sidst kørte han," fortæller Jacob Eggert Kabel, der dog ender med at ringe og bede Osman Secmen komme tilbage.

Der blev lagt en besked, hvor han siger "Sut min pik"

"Det hele var lidt underligt, og man står bare i en sårbar situation, når man skal flytte. Jeg hoppede lidt med på det, da han prøvede at presse flere penge ud af mig, fordi jeg havde mere brug for ham, end han havde for mig. Det virkede kalkuleret. Han havde stort set ikke stoppet bilen, før han ud af det blå spørger, om flytningen går til stueetagen," forklarer Jacob Eggert Kabel, som efterfølgende skriver en dårlig anmeldelse af Viby Transport på Trustpilot.com.

Det er han langt fra den eneste, der har gjort. I Jacob Eggert Kabels tilfælde endte det blot med en masse opkald og nogle underlige beskeder på telefonsvareren, men andre kunder har haft en noget voldsommere oplevelse med Osman Secmen, efter de har givet ham dårlige anmeldelser.

"Sut min pik"

En af dem er Line, der ikke vil have sit efternavn frem. Hun skulle flytte fra Aarhus til København og oplevede ligeledes mærkværdige prisændringer, krav om at hun skulle bære, ændring af tidspunkter og trusler om aflysning af opgaven dagen før den lange flyttetur.

Hun ender også med at springe fra, fordi hun fornemmer, at Osman Secmen vil presse flere penge ud af hende. Men hun skriver om den dårlige oplevelse på Trustpilot.

Osman svarer på hjemmesiden med anklager om psykisk sygdom, trusler om søgsmål, nedladende bemærkninger om hendes udseende, opkald og en truende mail.

Osmans besvarelser på Lines TrustPilot-anmeldelser.

Osmans besvarelser på Lines TrustPilot-anmeldelser.

”Der blev ringet til mig fem gange fra Osmans nummer og to gange fra et andet. Og der blev lagt en besked, hvor han siger 'Sut min pik'. Derudover sendte han også en mail fra firmaets mail, hvor det eneste, der står, er min adresse. Det var frygteligt," fortæller Line til Lokalavisen Aarhus.

Anmeldt til politiet

Boligstylist Mette Helena Rasmussen skrev også en dårlig anmeldelse. Først på Flyttetilbud.dk, hvorefter Osman Secmen beder hende slette den.

”Helt sagligt beskrev jeg forløbet. At tingene kom frem, men at forløbet ikke var specielt godt. Derfor gav jeg to ud af fem stjerner, og derefter får jeg den første sms fra ham, hvor han skriver 'fuck dig, fuck din mand og sut min pik.' Så får han en ny omgang på Trustpilot med én stjerne," forklarer Mette Helena Rasmussen, der som hævn får en dårlig anmeldelse af Retrovilla og anklager om svindel på Trustpilot fra Osman Secmen.

Og flere ubehagelige sms'er tikker ind.

Noget af sms-korrespondancen mellem Osman Secmen og Mette Helena Rasmussen.

Noget af sms-korrespondancen mellem Osman Secmen og Mette Helena Rasmussen.

”Så skriver han sådan noget med, at han kommer i København hver dag, og at jeg skal passe på. Der bliver jeg bange og ringer til politiet. Og mandag morgen går jeg så på politistationen og anmelder det som en trussel. De siger, at det ikke kan karakteriseres som en decideret trussel, men afslører, at jeg ikke er den eneste, der har haft problemer med ham."

Mette Helena Rasmussen vælger at fortælle om oplevelsen på sin Instagram-profil, der har over 46.000 følgere, og herefter er det væltet ind med beskeder fra folk, der haft haft lignende oplevelser med Viby Transport.

Ejer: Jeg truer ikke nogen

Da Lokalavisen Aarhus tager kontakt til Osman Secmen for at konfrontere ham med de mange klager, lyder han meget overrasket.

"Det passer ikke. Jeg truer ikke nogen," siger han straks, før han har fået konkrete sager præsenteret.

"Hun (Mette Helena Rasmussen, red.) vil ikke betale. Så jeg siger til hende, at hun skal betale, og at hun har tre muligheder. Men hun accepterer ikke, så hun må jo ikke have nogen penge."

Det er fordi, hun har en virksomhed. Så skal betalingen foregå via banken.

"Jamen, jeg kender ikke alle kunder. Jeg har mine regler. Færdigt. Jeg har flere kunder i inkasso, fordi de har dårlig økonomi."

Men vi er enige om, at hun har betalt, ikke?

"Jo, hun har betalt, men hvis jeg ikke presser, så får jeg ikke mine penge."

Så du skriver "fuck dig, fuck din mand, og sut min pik" til hende, fordi du vil presse hende til at betale?

"Ja, det har jeg skrevet, fordi hun har anmeldt mig på Trustpilot og Flyttetilbud.dk. Jeg truer ikke nogen, hvis de betaler."

Så du skriver, at hun skal sutte din pik, fordi hun giver dig en dårlig anmeldelse?

"Ja, jeg er pissesur, så jeg siger, at de må sutte min pik."

Men hun er ikke den første, du siger det til. Du har også lagt en besked til Line med samme budskab.

"Det passer ikke. Sådan husker jeg det ikke."

Du skrev grimme ting om hende på Trustpilot og anklagede hende for at have psykiske problemer, efter hun gav dig en dårlig anmeldelse. Er det en forretningsmetode, du har udviklet til at håndtere utilfredse kunder?

"Jeg husker ikke Line."

"En speciel branche"

Synes du, det er professionelt at skrive sådan til kunder, der har haft en dårlig oplevelse?

"Jeg er meget professionel. Er du professionel?"

Det må andre vurdere. Men kan du så fortælle, hvorfor det så tit sker, at du afgiver et rigtig godt tilbud, men ender med at presse prisen i vejret?

"Den her branche er lidt speciel. Nogen siger, at de har 20 flyttekasser, som vi sender tilbud på, og så kommer der ekstra ting, vi skal flytte. Eller der er længere til en opgang, end vi fik at vide, og så tager det ekstra tid. Vi arbejder ikke gratis, og derfor stiger prisen."

Men der danner sig et billede af, at du ikke spørger ind til forhold, og ofte på dagen bliver overrasket, selvom kunderne udførligt har dokumenteret, hvad der skal flyttes. Kan du ikke forstå, at det ser lidt underligt ud?

"Det er ikke alle kunder, men der kan være forskellige ting, der gør, at jeg må hæve prisen."

Jeg kan forstå, at flere af dine kunder skulle have politianmeldt dig. Får det dig til at overveje, om du skulle ændre dine forretningsmetoder?

"Jeg har ikke truet nogen. Der er måske én."

Er det ikke en trussel, når du skriver til Mette Helena Rasmussen, at du tit er i København, og at hun skal passe på?

"Det kan være, jeg mangler nogle danske ord. Jeg siger, at hun skal passe på sig selv og passe på folk."

Så det er et godt råd og ikke en trussel, når du skriver sådan, efter du har skrevet grove beskeder forinden?

"Ja, jeg siger, at jeg er tit i København, så hvis hun har et problem med mig eller mit firma, så kan vi mødes i København, og så vil jeg gerne personligt forklare hende om problemet. Det er ikke en trussel. Det havde det været, hvis jeg sagde, at jeg ville komme til hendes adresse og slå hende. Men der er intet problem, hvis man betaler."

Fortryder du, at du skriver sådan til folk?

"Jamen, jeg er ikke kriminel. Jeg har boet her i 20 år og har aldrig slået nogen. Jeg truer ikke folk. Måske har jeg lidt kommunikationsproblemer og kan være træt efter arbejde, men jeg bliver også pissesur over de anmeldelser. Jeg skal passe på mit firma."

Lukker virksomheden

Osman Secmen slutter interviewet med at fortælle, at han vil sagsøge Lokalavisen Aarhus, hvis denne artikel publiceres.

Et par timer senere ringer han og forklarer, at han har talt med politikere og advokater, og at han ikke accepterer, at artiklen skrives.

Samtidig oplyser han, at han nu har lukket sit firma.

"Det er, fordi du truer og presser mig med din artikel, så jeg er træt af mit job nu. Viby Transport er færdig nu. Så må jeg gå på kontanthjælp. Men jeg vil ikke i Lokalavisen. Du skal ikke skrive den artikel. Så bliver jeg meget, meget sur. Du skal finde et andet job."

Dagen efter samtalen står virksomheden stadig som aktiv i de offentlige registre, og Viby Transports hjemmeside er også tilgængelig.

Da en af Lokalavisen Aarhus' journalister ringer under påskud af at skulle have en hel lejlighed flyttet i næste uge, afgiver Osman Secmen straks et tilbud.

Publiceret 24 January 2019 00:00