Foto: Jonas Vandall Ørtvig / Ritzau Scanpix

Foto: Jonas Vandall Ørtvig / Ritzau Scanpix Scanpix Denmark

Bankkunde snydt for 30.000 kroner: Sådan skabte svindleren "Anders" blind tillid

En mand, som udgiver sig for at være fra den lokale bank, huserer for tiden på Lolland-Falster.

En svindler, der tilsyneladende har godt lokalkendskab på Lolland-Falster, havde torsdag held med at snyde en kunde i Lollands Bank for 30.000 kroner. Det skriver Folketidende.dk.

Svinderen ringede op til kunden og præsenterede sig som "sikkerhedsmedarbejder Anders Kristiansen" fra den lokale bank. Tilliden var etableret, idet indtil flere medarbejdere i den lokale bankafdeling rent faktisk hedder Anders.

Bankkunden fik at vide, at vedkommendes netbank var hacket og at "Anders" ville hjælpe med at fikse problemet, hvis han blot fik kundens koder udleveret.

Efterfølgende opdagede kunden, at de 30.000 kroner var væk, og de blev overflyttet til en tredje konto, inden kunden og banken nåede at gribe ind, skriver Folketidende.dk.

Desværre faldt kunden i fælden og opgav koden. Efterfølgende blev der hævet 30.000 kroner på den lokale kundes konto.

Lollands Bank oplyser, at det mindst er fire kunder, som indenfor de seneste dage er blevet kontaktet på denne måde.

"Eksemplerne viser, at svindlerne er blevet mere og mere udspekulerede, men vi vil gerne slå fast, at man aldrig skal udlevere NemID-koder, betalingskortoplysninger, SMS-koder eller andre personlige oplysninger - de er strengt personlige," siger bankdirektør i Lollands Bank, Anders F. Møller, til Folketidene.dk.

jn

Publiceret 28 September 2019 12:10