Foto:

Foto: Privatfoto

80-årig sønderknust:

Hendes bårebuket til sin mands bisættelse er blevet stjålet på kirkegård

Ann Grassmé er rasende, og hendes 80-årige mor er sønderknust, efter ukendte personer har stjålet en stor hjerteformet bårebuket ved en bisættelse fredag i Aarhus

Af
Jonas Wrede Hansen

Da Ann Grassmés far fredag blev bisat på Vestre Kirkegård i Aarhus, var omgivelserne i forvejen specielle, fordi coronakrisen betød, at der ikke måtte være flere end ti samlet til bisættelsen. Men det, der skete kort tid efter, at bisættelsen var overstået, har fuldstændig lagt en dæmper på det smukke farvel til et betydningsfuldt liv, som dagen skulle have været for Ann Gassmé og hendes familie.

For et par timer efter bisættelsen blev Ann Grassmés mors store hjerteformede bårebuket til sin mand stjålet fra kirkegården. Det fortæller Ann Grassmé til Lokalavisen Aarhus.

"Min mor var helt knust og græd. Det var hendes specielle hjerte til min far. Selvfølgelig er det kun en blomst, men det var jo en helt særlig blomst. At nogen kan finde på at lukrere på andres sorg på den måde. Det her helt grotesk," fortæller Ann Grassmé dagen derpå til Lokalavisen Aarhus.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto:

Foto: Privatfoto

Tyveriet fandt sted kort tid efter bisættelsen, da blomsterne var lagt ud på et bestemt sted på kirkegården, hvor blomsterne bliver lagt ud efter en bisættelse, og hvor alle og enhver har adgang til dem.

På dette tidspunkt var familien kørt ud til vandet for lige at samle tankerne oven på bisættelsen, og da den kom tilbage til Vestre Kirkegård et par timer efter, var det store blomsterhjerte altså væk fra den plads, hvor det var blevet placeret.

"Jeg vidste ikke lige, hvad vi skulle gøre. Jeg blev bare gal. Vi havde heldigvis taget nogle billeder inden, men det er så sørgeligt, at blomsterhjertet er væk," fortsætter Ann Grassmé til Lokalavisen Aarhus.

Familien tog kontakt til en graver og en bedemand, der tilfældigt kom forbi på kirkegården.

"De fortalte, at de tidligere havde oplevet, at der var forsvundet blomster på den måde," fortæller Ann Grassmé, der derfor oprettet et opslag på Facebook for at fortælle om sin oplevelse og for at advare andre.

Det opslag er i skrivende stund blevet delt og delt mere end 250 gange og modtaget adskillige kommentarer og reaktioner.

Hun håber, at det kan være med til, at tyvene bliver fundet, så det ikke sker for andre.

Ann Grassmé har ikke umiddelbart meldt tyveriet til politiet. Lokalavisen Aarhus har forsøgt at få fat på kirkekontoret for at høre, hvor ofte sådanne tyverier sker, men kontoret har ikke telefontid i weekender.

Publiceret 21 March 2020 14:57