I krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej har to personer siden 2018 mistet livet.

I krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej har to personer siden 2018 mistet livet. Foto: Louise Nyvang Burmeister

En time i 'dødskrydset':

14 kørte over for gult, to for rødt

Flere farlige situationer opstod på den time, Lokalavisen Aarhus, observerede krydset. Uacceptabelt, mener rådmand

Af
Louise Nyvang Burmeister

Trafik Dyyyyyt. En bil er kørt over for rødt lys i en af de lange svingbaner i krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej. Før bilisten når over, er de modkørende, der skal svinge til venstre ind ad Edwin Rahrs Vej, begyndt at køre, og for at gøre opmærksom på den farlige situation bliver der trykket på hornet.

På en time i krydset, hvor der på to år er trafikdræbt to kvinder, observerede Lokalavisen Aarhus 14 bilister, der kørte over for gult. To bilister valgte at køre over for direkte rødt.

Flere gange blev biler 'fanget' i krydset og måtte midt ude i krydset holde tilbage for de gående, der er på vej over fodgængerfeltet, mens cyklisterne begyndte at køre bag dem.

Farlige situationer opstod specielt, når bilisterne, der kom sydfra på ringvejen, kørte over for gult eller rødt, og fodgængere var på vej ud i krydset.

Ifølge Aarhus Kommune går der tre sekunder, fra lyssignalet bliver rødt for bilisterne, og til det bliver grønt for fodgængerne.

"Der er fire sekunder med gult lys, og derefter rødt i tre sekunder, før fodgængerne får grønt lys," forklarer Asbjørn Halskov, der er civilingeniør og projektleder, Teknik og Miljø.

Tre sekunder med rødt lys er det nok i dette kryds?

"Vi har kigget på det og regnet det igennem igen. Vi mener, det er, som det skal være. Man kan eventuelt rykke det ét sekund op, så der er rødt lys i fire sekunder, før fodgængerne får grønt, men det bliver hurtigt en glidebane. Hvis bilister vænner sig til, at man godt kan nå over, selvom der er rødt, så presser de den lidt mere og lidt mere. Og tager måske den adfærd med til andre kryds, hvor der ikke er så lang tid," siger Asbjørn Halskov og tilføjer:

"Opfordringen er klart, at man skal respektere signalreguleringen. Ved gult skal man bremse, medmindre det er uforsvarligt."

Fjerner en lanterne

Asbjørn Halskov fortæller, at man efter den seneste dødsulykke i krydset har kontrolleret alle lyssignal i krydset.

"Alt fungerer, som det skal. Vi kigger derudover altid på, hvordan vi kan gøre krydset mere sikkert, når sådan en ulykke sker. I det her tilfælde fjerner vi en af lanternerne til de bilister, der skal svinge til venstre ind ad Edwin Rahrs Vej. Der har været fire, og for at gøre det endnu tydeligere, at de bilister, der skal lige ud på et tidspunkt får rødt, mens de venstresvingende har grønt, vil der fremover kun være tre," fortæller han.

Uacceptabelt

Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) kalder det 'fuldstændig uacceptabelt', at så mange kører over for gult og rødt.

"Jeg ved, at Østjyllands Politi prioriterer indsatsen i området. Det ændrer ikke ved, at jeg vil bede dem intensivere deres fortsatte fokus på krydset og Aarhus V", skriver rådmanden i en sms til redaktionen.

Han tilføjer, at han fortsat arbejder på at få stærekasser op i krydset:

"Min forvaltning udarbejder en henvendelse til den relevante minister om stærekasserne, og jeg håber, at alle partier i byrådet vil være med som afsender," skriver han.

Forvaltningen er derudover i gang med at se på, hvordan en gangbro over krydset kan udformes og eventuelt vil koste.

Publiceret 04 November 2020 08:51