Billedet er fra en af de 199 dødsulykker i trafikken i 2019. En mand mistede livet i en voldsom soloulykke på Strandvejen i Klampenborg, hvor han af uforklarlige årsager kørte ind i en lysmast og videre ind i et træ. Arkivfoto: Local Eyes

Billedet er fra en af de 199 dødsulykker i trafikken i 2019. En mand mistede livet i en voldsom soloulykke på Strandvejen i Klampenborg, hvor han af uforklarlige årsager kørte ind i en lysmast og videre ind i et træ. Arkivfoto: Local Eyes

Stor stigning i antallet af dødsulykker: "Det er dybt bekymrende"

Det går den helt gale vej i forhold til målet om at nedsætte antallet af dødsulykker i trafikken. Det viser en opgørelse fra Vejdirektoratet.

Sidste år blev 199 personer således dræbt mod 171 i 2018. 54 af dødsulykkerne var eneulykker, som dermed er den hyppigste dødsulykke i Danmark. Lige herefter, som den næst-hyppigste ulykkesform med dødelig udgang, finder man frontalkollisioner. Knap 20 procent af alle ulykker med dræbte på vejene sidste år skete ved en frontalkollision.

"Det er dybt bekymrende, at vi ser en stigning af dræbte i trafikken. Det er mit klare mål at få antallet af dødsulykker ned, og her er blandt andet fart ofte afgørende for, om trafikanterne overlever. Det har regeringen stort fokus på, senest med udspillet om vanvidskørsel, hvor grove hastighedsovertrædelser skal have større konsekvenser. Samtidig arbejder jeg tæt sammen med relevante parter, herunder kommunerne og politiet om hastigheder i byerne," siger transportminister Benny Engelbrecht.

Uopmærksomhed og utilstrækkelig orientering er også fortsat et stort problem. I hele 64 procent af ulykkerne har trafikanterne været uopmærksomme eller ikke set sig godt nok for blandt andet på grund af brug af mobiltelefon, viser rapporten fra Vejdirektoratet om dødsulykker i 2019.

jn

Publiceret 20 November 2020 08:40