Svindlere hævede penge og oprettede lån 

En person ringede til en 56-årig kvinde fra Thorsø og påstod at være fra Nets, men der var tale om en svindler

Artiklens øverste billede
Man skal ALDRIG udlevere personlige informationer over telefonen, fortæller Østjyllands Politi. Modelfoto: Adobe Stock

Politi Mandag formiddag henvendte en 56-årig kvinde fra Thorsø i Favrskov Kommune sig på politistationen i Hammel for at anmelde, at hun fredag var blevet udsat for bedrageri, oplyser Østjyllands Politi.

Kvinden var fredag ved 13-tiden blev ringet op af en person, der oplyste, at han arbejdede hos Nets, og at han kunne se, at en fremmed person var i færd med at oprette lån i kvindens navn.

Manden oplyste, at han havde brug for kvindens NemID-oplysninger, så han kunne få adgang til hendes bankkonti og få stoppet svindlen. Kvinden udleverede sine login-oplysninger, og samtalen varede i længere tid, hvor manden løbende bad om flere NemID-koder.

"Bare slå mit nummer op"

Han oplyste også kvinden om, at hun kunne slå hans telefonnummer op på google, hvis hun ville tjekke, at han faktisk ringede fra Nets. Dette gjorde kvinden, og hun kunne se, at telefonnummeret han ringede fra, tilhørte Nets. Kvinden blev dog skeptisk, og så oplyste manden i stedet hovednummeret til Østjyllands Politi.

Kvindens datter ankom til stedet, og hun skyndte sig at kontakte Nets, der oplyste, at der var tale om svindel, hvorefter den 56-årige kvinde afbrød samtalen. Efterfølgende kunne kvinden konstatere, at der både var hævet en del penge på hendes konto, og at der var oprettet og udbetalt lån i hendes navn.

Udlever ALDRIG info

Sagen her er langt fra enestående.

Østjyllands Politi har tidligere set flere eksempler på denne fremgangsmåde, hvor svindlerne får det til at se ud som om, at de ringer fra telefonnumre tilhørende fx Nets, politiet eller en bank (kaldet spoofing).

På den måde bliver den forurettede overbevist om, at opkaldet er ægte nok.

Man skal dog aldrig udlevere personfølsomme oplysninger, bank- eller NemID-oplysninger over telefonen.

Er man i tvivl om, hvorvidt det er den pågældende myndighed/bank el. lign. der ringer, så lav et kontrolopkald ved at bede om vedkommendes navn og afdeling, læg så på og ring til virksomhedens hovednummer og spørg efter den pågældende medarbejder, oplyser Østjyllands Politi.

csj

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.