Politianmeldelse af el-selskab: Lagde falske brugeranmeldelser på Trustpilot

Artiklens øverste billede
Foto: Adobe Stock

Man skal kunne stole på, at en brugeranmeldelse af en virksomhed er uvildig.

Men det var ifølge Forbrugerombudsmanden langt fra tilfældet med en række anmeldelser af elselskabet Norström (nu Fauna Energi), som var lagt på anmeldelsessitet Truspilot.

Forbrugerombudsmanden har valgt at politianmelde elselskabet Norström for at have vildledt forbrugerne i fem brugeranmeldelser på Trustpilot.

De fem anmeldelser fremstod som om, de var skrevet af uvildige forbrugere uden tilknytning til eller personlige interesse i Norström og flere af anmeldelserne var i strid med markedsføringsloven, da de gav urigtige oplysninger om, hvor mange penge man kunne spare ved at skifte til Norström.

Undersøgelser af brugeranmeldelserne har ifølge Forbrugerombudsmanden vist:

- At der ikke findes en person i Danmark med det navn, som skulle stå bag én af brugeranmeldelserne. Billedet på profilen tilhører desuden en person i USA.

- At én af personerne, som har indgivet en positiv anmeldelse, var ansat hos en samarbejdspartner til Norström på det tidspunkt, hvor han skrev anmeldelsen.

- At de besparelser, der oplyses i flere af anmeldelserne, er usandsynlige, da Norströms produkter er blandt de dyreste på det danske elmarked. I en af anmeldelserne står der for eksempel, at forbrugeren har sparet 100 kroner den første måned, selvom der skulle betales et oprettelsesgebyr på 199 kroner. En så høj besparelse på en måned er desuden næppe mulig at opnå, uanset hvilket energiselskab forbrugeren skifter fra/til.

- At for de ni personer i Danmark, der har navne svarende til profilnavnene i to af anmeldelserne, er Norström blandt de absolut dyreste energiselskaber på det danske marked ifølge elpris.dk (typisk blandt de fem dyreste el-produkter ud af 147), hvorfor de påståede besparelser ikke kan være korrekte.

- Tre af de fem brugeranmeldelser blev desuden offentliggjort på Trustpilot samme dag, ligesom der er andre sammenfald mellem de tre anmeldelser. Forbrugerombudsmanden finder det usandsynligt, at tre forbrugere, der ikke har en tilknytning eller personlig interesse i Norström, alle samme dag og uafhængig af hinanden skulle have skrevet meget positive anmeldelser af Norström om besparelser, som de ikke kan have opnået.

De fem brugeranmeldelser giver alle Norström fem stjerner, og dermed skiller de sig ud fra en stor del af de andre anmeldelser af Norström på Trustpilot, hvor selskabet kun får én stjerne. Der er langt flere positive anmeldelser af Norström på siden ”norstrom.dk”, som Norström har tilegnet sig, end på siden ” Nordstrom.com”, som Norström ikke har tilegnet sig. Fordi Norström har tilegnet sig siden norstrom.dk, har Norström adgang til funktioner på Trustpilot, blandt andet kan Norström rapportere brugeranmeldelser med henblik på, at Trustpilot fjerner dem. Per 8. marts 2021 har Norström således fået fjernet 291 negative anmeldelser på siden.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.