Kasper Nygaard Petersen har startet virksomheden Dansk Forsikrings Rådgivning.

Kasper Nygaard Petersen har startet virksomheden Dansk Forsikrings Rådgivning.

Alle skal have en fair behandling

En baggrund som både håndværker og taksator er den helt rigtige kombination for at kunne yde kompetent rådgivning, mener Kasper Nygaard Petersen, der har startet sin egen virksomhed - Dansk Forsikrings Rådgivning.

FORSIKRING  Det kan godt være, at krisen fortsat kradser lidt, men det forhindrer ikke 44-årige Kasper Nygaard Petersen i at kaste sig ud i eget CVR-nummer.
For som han lidt kynisk siger, giver de økonomiske konjunkturer ikke mange udsving i antallet af forsikringsskader.
- Der er hverken op- eller nedgang i forsikringsbranchen – det er sådan meget lige ud. For krise eller ej, så er der sprængte vandrør, væltede træer og bygninger, der bryder i brand.
Og med spæde tegn på økonomisk fremgang er der også flere virksomheder, der erhverver nye bygninger, og de kan have gavn af rådgivning om fx sikkerhedsrisici og opgørelse af inventar, før de underskriver en ny policen, uddyber han.

Erfaring og netværk

Dansk Forsikrings Rådgivning har eksisteret siden årsskiftet, og den nybagte direktør har en fortid som tømrer og byggetekniker.
Faktisk har han også flere års erfaring som selvstændig med Tømrermesterens Bjælkehuse, men mange års fysisk hårdt arbejde har haft sin pris. Derfor skiftede han i 2006 branche og uddannede sig til eksamineret bygningstaksator.
- For min ryg har det været et stort skifte nu kun at have blok og kuglepen i hænderne, men fordi jeg i så høj grad gør brug af min håndværksmæssige baggrund, føles det rådgivende arbejde meget naturligt, siger Kasper Nygaard Petersen.
Han tager sig primært af bygningssagerne og takket være en række faste samarbejdspartnere dækker Dansk Forsikrings Rådgivning alle typer skader.
For syv år som taksator for Lærerstandens Brandforsikring har givet ham et stort netværk blandt taksatorer, advokater, skadeservicefirmaer og naturligvis håndværkere.

Drop Davids kamp mod Goliat

Og netop erfaringerne som taksator overbeviser Kasper Nygaard Petersen om, at der er brug for en virksomhed som Dansk Forsikrings Rådgivning:
- Igennem alle årene har jeg og mine tidligere kolleger oplevet, hvordan inkompetence rådgivere oversælger en skade ved at love forsikringskunderne en alt for stor dækning. Det resulterer i skuffede kunder, der ser taksator som en nærig bussemand, men sådan behøver det ikke at være, siger han og uddyber:
- Min baggrund som tømrer og byggetekniker gør, at jeg kan vurdere den nøjagtige skade og dens omgang, og som taksator er jeg i stand til at oversætte policen og stille kunden det reelle beløb i udsigt.
Dermed bliver forventningerne afstemte, og ingen parter behøver at opleve en forhandling som kampen om at få ret.
Det samme gælder kundens kontakt med de håndværkere, der skal udbedre skaderne, for også her kan jeg give professionel sparring til begge parter.

Manden med røntgenblikket

Kasper Nygaard Petersen er altså både oversætter og forhandler, men der er endnu et par opgaver, der ligger ham meget på sinde – detektivens og tovholderens:
- Jeg har røntgenblik. Jeg er pivhamrende nysgerrig over at finde årsagen til skaden, for det kan godt være, at den viser sig i gulvhøjde, men den kommer måske længere oppe fra, og jeg elsker at finde ud af sammenhængene.
Det gælder især udfordrende skader med råd, svamp og skimmelsvamp, hvor hans opgave også er at samarbejde med skadeservicefirmaet og håndværkerne for hurtigst muligt at få den skadelidte virksomhed back in business. 
- Det kan koste dyrt at måtte afbryde eller ligefrem flytte produktionen på grund af en skade, så jeg sørger for at minimere det spild af tid, der ellers kan være fx fra én håndværker er færdig til den næste tager over.
Samtidig kan jeg selv vurdere, hvad en udbedring kræver af materialer, og hvor tidskrævende og dyr, den forventes at blive, forklarer han.
Kasper Nygaard Petersen har også solide erfaringer med regres-sager og har blandt andet været med til at sikre Lærerstandens Brandforsikring hele 1,2 mio. kr. i en sag, hvor en vaskemaskine havde forvoldt voldsomme skader på en ejendom.
Den slags viden kommer nu en række skadeservicefirmaer til gavn, for Kasper Nygaard Petersen skal ud og undervise i, hvordan medarbejderne bliver mere opmærksomme på, at en umiddelbar skade i virkeligheden er en regres-sag, så arbejdet skal indstilles og forsikringsselskabet tilkaldes. 
- Dansk Forsikrings Rådgivning er sat i verden for at udrydde misforståelser og klæde alle parter bedre på – uanset om det er private forsikringskunder, håndværkere og skadeservicefirmaer eller forsikringsselskabernes erhvervskunder, opsummerer han.

Læs mere

Dansk Forsikrings Rådgivning har adresse i Holbæk, men takket være de mange samarbejdspartnere er der ingen geografiske begrænsninger.
Læs mere på www.dfr.dk og kontakt Kasper Nygaard Petersen på knp@dfr.dk eller på 3113 8995.


Publiceret 23 May 2014 08:00