Det viste sig at være en god ide, at lade de besøgende på Transport 2015 prøve kræfter med en Meredes-Benz lastbil med slidfri igangsætningskobling. Det har nemlig allerede resulteret i, at flere vognmænd efterfølgende har betilt biler med netop denne turbo-retarder kobling.

Det viste sig at være en god ide, at lade de besøgende på Transport 2015 prøve kræfter med en Meredes-Benz lastbil med slidfri igangsætningskobling. Det har nemlig allerede resulteret i, at flere vognmænd efterfølgende har betilt biler med netop denne turbo-retarder kobling.

Slidfri transport op og ned ad bakke

TRANSPORT  Besøgende på Transport 2015 blev mødt af en mulighed, som de normalt ikke får på en statisk udstillingsmesse.
Til lejligheden havde Mercedes-Benz fået konstrueret en stejl grusbakke og for foden af bakken stod en Mercedes-Benz Arocs 4151 med en vogntogsvægt på ca. 40 ton.
Formålet med at lade de besøgende selv sætte sig bag rattet, var at give dem mulighed for at opleve turbo-retarder koblingens slidfri effektivitet i praksis i mere uvejsomt terræn.

Det hårde slid – uden slid

En turbo-retarder kobling er en olie-hydraulisk slidfri igangsætningskobling, der giver høj belastningsevne i forbindelse med igangsætning og manøvrering med høje vogntogsvægte.
Når turbo-retarder koblingen aktiveres, føres motorens effekt uden om tørpladekoblingen, igennem turbo-retarder koblingens hydraulik og derpå videre til gearkassen. På 1/10 sekund pumpes op til 11 liter olie ind i eller ud af koblingssystemet, alt afhængig af den belastning lastbilen udsættes for.
Efter igangsætning føres motorens effekt igen igennem den standardudstyrede tørpladekobling.
Det hele sker fuldautomatisk uden bekymring for chaufføren. Ned ad bakke fungerer koblingen samtidig som retarder.
Resultatet er, at igangsætning bliver mere smidig og samtidig spares både tørpladekobling og bremsesystemet for slid. Omkostningen til turbo-retarder koblingen kan dermed tjene sig ind flere gange i lastbilens levetid.
Turbo-retarder koblingen er oplagt til sværgodstransport, men systemet kan også være en kæmpe fordel for entreprenørbranchen, hvor offroad kørsel kan ske uden belastning af tørpladekoblingen.

Ordrer i hus

På Transport 2015 benyttede mange sig af muligheden for at prøve kræfter med den 40 ton tunge Arocs. Og effekten på kunderne er bestemt ikke udeblevet. Salgschef for Mercedes-Benz lastbiler, Lasse Wøhlk, fortæller:
- Efter at have prøvet systemet på Transport 2015 har flere vognmænd bestilt biler med vores turbo-retarder kobling. Vi har også oplevet, at kunder har ændret i deres allerede afgivne ordrer for at få systemet med, og det vidner om, hvor meget systemet imponerer.
Mercedes-Benz er i øvrigt den eneste lastbilsproducent, der tilbyder denne type turbo-retarder kobling.
sl

Publiceret 06 May 2015 07:00