ANNONCE

Danskere i underskud af magnesium

Magnesium er et livsvigtigt mineral der bl.a. er med til at aktivere enzymer, producere energi og hjælpe kroppens muskler med at slappe af. Desværre er er en stor del af danskerne i underskud af netop magnesium.

Ifølge sund-forskning.dk er drejer det sig om mellem 60-75 % af befolkningen. I andre lande er tendensen den samme. Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO indtager omkring tre fjerdedele af den amerikanske befolkning mindre end den dagligt anbefalede dosis af magnesium.

Hvad er forklaringen?

Ifølge Carolyn Dean, forfatter til bogen The Magnesium Miracle, skyldes problemet først og fremmest udviklingen af moderne landbrugsmetoder med brug af pesticider og herbicider.

Disse kemikalier udvander jorden for vigtige mineraler. Som konsekvens er vores kost ikke nær så rig på magnesium som den var tidligere. Planter kan nemlig ikke danne magnesium selv - de skal optage det fra jorden.

Desuden er et højt indtag af sukker med til at forklare den ærgerlige udvikling. Sukker forbruger nemlig magnesium, så der er mindre af det tilstede i kroppen.

Også visse typer medicin kan forårsage underskud af magnesium. Det gælder fx insulin (mod sukkersyge), corticosteroids (mod astma) og digitalis (mod visse hjertesygdomme).

Hvorfor er magnesium så vigtigt?

Det er det af flere grunde. Først og fremmest er magnesium involveret i hundredvis af kemiske processer i kroppen, bl.a. proteinsyntesen, og derfor er det uundværligt for mennesker.

 

Ved at tilføje magnesium til din kost, kan du forebygge og afhjælpe en lang række helbredsmæssige problemer - herunder hjertesygdomme, knogleskørhed, diabetes, depression, astma og gigt.

Da magnesium har en afslappende effekt på kroppens muskler og er med til at regulere søvn, er det især velegnet til personer der lider af angst, søvnproblemer og stress.

Det er ikke ensbetydende med at magnesium vil løse alle disse problemer. Det er ikke et mirakelmiddel, men det er bestemt værd at prøve. For mere information omkring magnesium, kan du tjekke kosttilskudsguiden, som indeholder yderligere viden samt tips og tricks.

Er du i underskud?

Det kan være svært at afgøre om du er i underskud af magnesium, da en stor del af det befinder sig i kroppens celler og derfor er svært at måle.

Du kan dog få et fingerpeg ved at tjekke om du har et eller flere af symptomerne på magnesiummangel. Nogle af de klassiske tegn er bl.a. spasmer og kramper, angst, irregulær hjerterytme, muskelsvaghed, lavt blodtryk og søvnbesvær.

Andre signaler du bør være opmærksomme på, er migræne, depression, knogleskørhed og kronisk træthed - sygdomme som alle forværres af magnesiummangel.

Ifølge Carolyn Dean kan alle dog have gavn af et ekstra tilskud af magnesium, så du behøver ikke at have nogen af symptomerne ovenfor for at opleve en gavnlig effekt.

Hvad kan du selv gøre?

Du kan bl.a. øge dit indtag af magnesium ved at spise en sund og alsidig kost. Læg sukker og junk food på hylden og øg dit indtag af grønne grøntsager, nødder og fuldkorn.

Derudover kan du supplere din kost med et dagligt tilskud af magnesium. Du kan købe magnesium i tabletform, men da det optages langt bedre gennem huden, bør du i stedet vælge et tilskud af magnesium olie.