ANNONCE

Foto: Pixabay

Corona-krisen skaber ny, digital innovation

Den globale pandemi, som lige nu ruller over hele verden, tvinger erhvervslivet til at speede sin digitale modenhed op. Men langt fra alle klarer det lige godt.

I løbet af ganske få uger har den verdensomspændende corona-virus ændret både vores hverdag og vores økonomi i en grad, som vi ikke kunne havde forestillet os inden krisen. En naturlig reaktion kan være at blive handlingslammet eller stikke hovedet i busken. Skal man manøvrere sikkert gennem krisen kan det som virksomhed dog være klogt at begrænse sine omkostninger, men samtidig turde at investere i fremtiden og frem for alt ikke lukke helt ned. For lige nu speeder corona-krisen nødvendigheden af og behovet for digitalisering op, men blot fordi man er presset økonomisk og måske traditionelt har baseret sin forretning på fysiske relationer og face-to-face-møder, betyder det ikke, at man skal krybe i flyverskjul og kun tænke defensivt. Faktisk er det særligt nu, at der er brug for at tænke kreativt og f.eks. konvertere seminarer til webinarer, skabe større samhørighed og bedre intern kommunikation – og ikke mindst investere i forretningsudvikling, som kan hjælpe en på den anden side af krisen, men som man måske har været tilbageholdende med indtil nu, fordi man har haft travlt med at drifte.

Fra daglig drift til digitale investeringer

Hos det IT-strategiske konsulentfirma Gartner vurderer Senior Director Analyst Sandy Shen i hvert fald, at værdien af ​​digitale kanaler, produkter og aktiviteter er fuldkomment åbenlys for virksomheder over alt på kloden lige nu.

”Dette er et wake-up call for organisationer, der har fokuseret for meget på daglig drift på bekostning af investeringer i digital forretning og langsigtet modstandsdygtighed. Virksomheder, der kan flytte teknologikapacitet og investeringer til digitale platforme, vil afbøde virkningen af ​​udbruddet og holde deres virksomheder i gang både nu og på lang sigt,” siger hun.

For selv om ingen af os ved, hvordan vi kommer ud af corona-krisen, så ved vi dog, at den får en ende. Derfor gælder det om at udforske sine muligheder nu og innovere på alt det, der kan gøre, at man er klar til at være den, der kommer bedst ud af startblokken i det gigantiske sprint, der begynder, lige så snart folk er købeklare igen.

Her er det nødvendigt at se på, hvilke dele af ens salgsproces, der ikke er digital:

  • Kundestyring – ved jeg, hvilke af mine kunder der er købemodne? Og hvem der kunne være potentielle kunder ved at kigge på mine nuværende kunder?
  • Salgsmateriale – har jeg et opdateret, digitalt salgsdeck, der præsenter min virksomhed og værdien af mit produkt?
  • Tilbudsgivning – har jeg digitale værktøjer, der gør det nemt at lave indbydende, overskuelige og detaljerede tilbud, som adskiller mig fra konkurrenterne?
  • Opfølgning – har jeg det software, der på baggrund af data og kundernes adfærd kan hjælpe mig med at følge op, så jeg ved, hvordan jeg skal prioritere min tid?
  • Accept – gør jeg det let for kunden at tage beslutningen om at købe mit produkt?

Foto: Pixabay

 

Hele denne indsats er mulig at lave nu, og den vil samtidig understøtte et arbejde, som netop i de her uger er vigtigt i mange brancher, der har tabt ordrer pga. nedlukningen af store dele af verdenssamfundet: nemlig at finde nye kunder. Ikke mindst ved at turde kigge fremad og f.eks. afgive specialtilbud på begivenheder i efteråret, som man måske først ville have sendt afsted og budt ind på senere, men som er hyper relevante nu, så længe man f.eks. kombinerer dem med en afbestillingsmulighed.

 

Markedet modnes i hele verden

Heldigvis ser vi både i Danmark, men også globalt, hvordan markedet modnes digitalt og tilpasser sig den nye virkelighed – både i brancher, der traditionelt set er digitale, men også hos f.eks. bilforhandlere, som hidtil har været blandt de mest analoge. Her viser man f.eks. sit showroom frem med mobilt kamera, man facetimer en fremvisning fra den bil, kunden ønsker at købe, og aftaler afhentning af den uden et fysisk møde. Det er blevet så normalt, at også Tesla oplever at sælge biler til en million kroner på nettet.

Men det er ikke bare på kundesiden, at den digitale modenhed speedes op. Også ift. den interne kommunikation sker der store, mærkbare forbedringer i ly af krisen, nu hvor rigtig mange virksomheder er tvunget til at kommunikere digitalt. Mange oplever positive sidegevinster som større samhørighed mellem lokale og globale teams og kontorer, fordi man nu holder møder med dele af organisationen, som man tidligere ikke har haft daglig kontakt med. Og fordi man opfinder nye måder at lære hinanden at kende på som f.eks. digitale fredagsbarer. På samme måde bliver den interne kommunikation ofte også bedre af de nye, digitale møder, fordi agendaen afvikles mere effektivt, folk ikke taler i munden på hinanden, og man i højere grad lytter til hinanden. Alt sammen positive gevinster, som det er værd at holde fast i på den anden side af den krise, som lige nu lammer store dele af verden, men som med nytænkning - ikke mindst inden for digital innovation - også kan være en enestående mulighed for at forretningsudvikle og sikre sig et afgørende forspring, når verden igen åbner sig op.

GetAccept er en sales-enablement platform, som hjælper med ny digital inovation. Læs mere om sales-enablement her eller tilmeld dig GetAccepts nyhedsbrev her